ZWEM ZATERDAG

SPORTMET

ZWEMTRAINING ZONDER ZWEMBAD

Wat doe je als je net lekker bezig bent met het trainen van het zwemmen en dan opeens de zwembaden dichtgaan? De zwemtraining zonder een zwembad. Nu gaat het om het coronavirus, maar soms kan het ook zijn dat er vanwege onderhoud, feestdagen of andere omstandigheden het zwembad niet open is.

Trainen in open water is nu ook niet aan te raden, alleen voor een leuke nieuwjaarsduik is dat een plons waard.

Laten we de focus verleggen op wat allemaal nog wel kan en hoe je fit voor het zwemmen kunt blijven. Dat is voor je mentale gezondheid een stuk beter! De onderstaande tips kun je gebruiken om straks toch ook je gestelde doelen voor het zwemmen te bereiken. 

 

Zwemtraining zonder zwembad

FYSIEKE KRACHT TRAINEN

Ga je fysieke kracht trainen, zodat je core van je lichaam sterk blijft. Planken, squats, jumping jacks, enz. Je kent ze wel! Hoe je dat vol kan houden, lees je in de blog hiernaast.

ELASTIEK AAN JE BEDFRAME

Maak een elastiek, eventueel met een paddle eraan, aan een poot van je bed vast en gebruik deze om de onderwater armslag te trainen. Heb je aan de bovenkant van je bed spijlen, gebruik dan deze en ga op je bed liggen. Bij het maken van je armslag wordt de spanning op het elastiek groter. Beweeg je arm zoals je dat onderwater doet. Je kunt dan heel goed zien hoe je je hand kunt positioneren om daar maximaal profijt van te hebben in het water. Gebruik eventueel oude binnenbanden gebruiken van je racefiets als elastiek.

FLEXIBILITEIT TRAINEN

Je kunt ook juist nu lekker gaan rekken en strekken om je zwemslag goed te houden door je lichaam op flexibiliteit te trainen . Ga je aan je ademhaling werken door te mediteren of oefeningen te doen. Combineer dit door een yogales te doen. Of denk aan het versterken van je beenslag door touwtje te gaan springen.

VISUALISEREN

Visualiseer je zwemslag of ga voor de spiegel staan om dit te oefenen. Hoe je dat doet? Ga voor de spiegel staan en doe je ogen dicht. Maak nu de zwemslag met een arm en wanneer je denkt dat je die beweging ook op die manier in het zwembad maakt, doe je je ogen open en observeer je of dit ook zo is. Op deze manier kun je nog een beetje werken aan je borstcrawltechniek.

MAAK JE EIGEN SPORTPLAN

Je kunt nu ook de tijd die je hebt besteden aan het maken van jouw sportplan. Download gratis alvast het format van SPORTMET, vul het in en hang het op je koelkast. Het triathlonseizoen begint al over een paar maanden en je kunt eventueel samen met je coach / trainer bepalen waar je je focus op gaat aanbrengen deze aankomende tijd om toch zoveel mogelijk winst te kunnen pakken op je zwemonderdeel.

FOCUS OP DE ANDERE ONDERDELEN

Als triatleet kun je ook extra tijd steken om het wielrennen en het hardlopen te trainen. Voor tips en inspiratie ga je naar de triatlon community en klik op 'Dender Dinsdag' of 'Wielren Woensdag'. Of je bereid je vast voor op een lekkere en gezonde maaltijden door naar 'Voeding Vrijdag' te gaan.

NALOPEN MATERIAAL

Heb je al je materiaal op orde? Kijk in de triatlon community en klik op 'Materiaal Maandag' om ideeën op te doen of je alle spullen die je graag wil hebben of vervangen ook in huis hebt. Er is nu tijd om even aandacht te besteden om ook je materiaal te onderhouden door het schoon te maken of te repareren.

BEPAAL JE STRATEGIE

Bepaal je strategie voor volgend jaar. Kijk in de triatlon community en klik op 'Strategie Zondag'. Ga je strategie bepalen en pas je trainingsprogramma aan om veel gerichter te gaan trainen om toch je gestelde doelen te bereiken.

Voor welke zwemtraining zonder zwembad kies jij?

Succes!

Lien

OOK INTERESSANT

Kijk elke dag naar nieuwe tips & tricks in de triatlon community!

ALLEEN GA JE SNELLER, SAMEN KOM JE VERDER