ZWEM ZATERDAG

SPORTMET

JE VOORSTE ARM ZAKT

Je voorste arm zakt weg wanneer je borstcrawl zwemt. Dat dit gebeurt dat weet je, maar wat kan je hier nu aan doen? Wanneer je dit het meest merkt is op het moment dat je adem gaat halen of bij het navigeren. Ook al probeer je dit tegen te gaan door op je techniek te letten of door je lichaam nog meer aan te spannen. Toch blijft die zakkende voorste arm een verbeterpunt. Hoe pak je dat nu aan?

In de video hieronder geef ik je 3 tips waar je op kan letten om dit probleem te tackelen en onder de video staat hier nog meer informatie over.

ZWEMTECHNIEK

TIP #1: LET OP JE LICHAAMSSPANNING

Zorg ervoor dat je je lichaam zo lang mogelijk maak. Denk jezelf 5 centimeter groter dan je eigenlijk bent en in een rechte lijn naar boven. Dus dat betekent dat je je rug recht houdt en niet hol of bol maakt. Je voorste arm met de schouder gaat zo ver mogelijk naar voren en zorg ervoor dat je met je lichaam of je arm niet naar links of rechts gaat. Probeer echt een rechte lijn van je lichaam te maken.

TIP #2: JE HOOFDPOSITIE IS BELANGRIJK

Je hoofd beweeg je om adem te halen en om te navigeren. Wanneer je je hoofd optilt, dan vormt je lichaam geen rechte lijn meer en heb je te compenseren. Waarschijnlijk druk je dan met je voorste hand tegen het water om je hoofd omhoog te helpen bij de ademhaling. Zodra je hoofd omhoog gaat, zakt je arm weg in het water naar beneden. Daar is een goede lichaamsspanning niet tegen opgewassen.
En dit principe geldt natuurlijk ook wanneer je gaat navigeren in open water.

TIP #3: HAAL JE ARM OVER HET WATER

De arm die niet voorligt, begint aan de overhaal. Dat betekent dat je een stuk geroteerd bent en je je arm over het water naar voren brengt. De schouder blijft gedurende de overhaal boven water. Bij veel borstcrawl zwemmers zie je dat de overhaal soms wat 'lui' gebeurt. De arm gaat over het water, maar de schouder zakt naar beneden. Je lichaam wordt dan weer gebogen in plaats van recht gehouden.

Het valt niet echt op, want het hoofd blijft boven water. Toch ligt je lichaam niet recht en dat zou je kunnen zien aan de nek ten opzichte van de schouders, het hoofd wat net wat schuin ligt of aan een kleine slinger van de benen terwijl dat niet logisch zou zijn. Ergens in je slag zal dit gecompenseerd worden namelijk en waar dat gebeurt kan verschillen.

Je voorste arm zakt...nu niet meer!

Succes!

Lien

OOK INTERESSANT

Kijk elke dag naar nieuwe tips & tricks in de triatlon community!

JE HOOFD IS LEIDEND!