ZWEM ZATERDAG

SPORTMET

TRAINEN MET EEN ZWEMKOORD

Trainen met een zwemkoord. Voor nu is dat ongeveer het enige wat enigszins op zwemmen lijkt en wat je thuis kan doen om je zwemslag bij te houden. Voor triatleten is een zwemkoord ook echt een must naast de zwemtrainingen. Zo kun je wat makkelijker je techniek oefenen, omdat je beter kan zien wat je doet. En het voordeel van op het land trainen met een zwemkoord, is dat je specifiek je flexibiliteit voor het zwemmen kan verbeteren. In het water kan je lichaam soms niet blijven liggen. Het is dan makkelijker om dit op het land te trainen. 

ROTATIE

Bijvoorbeeld bij het trainen van je rotatie, want je voeten kunnen blijven staan waar je ze neerzet, terwijl je bovenlichaam kan roteren. Het is goed om te zien of je je heupen meeneemt in de rotatie of niet en makkelijk om aan te passen. Deze stretch is echt beter te voelen op het droge.

FLEXIBILITEIT

Een ander voorbeeld is het trainen van de flexibiliteit van je schouders. De kracht van je rug en de beweging van je schouders kun je meenemen in je zwemslag en levert direct meer snelheid op. Net als in de video kan je ervoor zorgen dat je veel ruimte hebt om je schouders achter en voor je ruggengraat te bewegen.

CATCH

Met het zwemkoord kan het oefenen van de catch niet achterwege blijven. Wist je dat bij het inzetten van een goede catch, dus bij de allereerste beweging van je slag door te beginnen met je hand tegen het water zetten, dat je dan ongeveer tussen de 20 en 30 seconden op een 100m kan winnen? Dat is natuurlijk afhankelijk van een aantal factoren, zoals de optimalisatie van de richting van de beweging, de grote van je hand, de handpositie en de impact van deze beweging. Ja, dat kleine stukje zwemslag kan veel impact hebben op de tijd die je zwemt.

FINISH

Maak je slag af! Je kunt nu heel goed met het koord het laatste stukje van je borstcrawlslag oefenen. Houd je hand naar achteren gericht en blijf het stukje herhalen. Dat is niet heel moeilijk en straks echt effectief. Zoek uit waar je hand het beste het water kan verlaten. Zo ver mogelijk naar achteren is niet optimaal, dan stokt je slag daar teveel en behoud je je constante snelheid niet. Het ligt aan de flexibiliteit van je pols en ook van je de rotatie van de schouder. Het is makkelijker om dit met een zwemkoord uit te zoeken dan in het water.

INSPIRATIE WORKOUTS

De image met verschillende workouts met een zwemkoord is van de Decathlon. Dankjewel!

De video met een zwemkoord workout is gemaakt door TriCoachJoel. 
Doe lekker met hem mee.
Thanks!

De video met een zwemkoord workout is gemaakt door Dave Scott.
Thanks!

Trainen met een zwemkoord! Toch nog even zwemmen. YES!

SUCCES!

Lien

OOK INTERESSANT

Kijk elke dag naar nieuwe tips & tricks in de triatlon community!

NIET ALLES HOEFT TE LUKKEN