VOEDING VRIJDAG

SPORTMET

RECEPT:
WINTERSTAMPPOT MET 3X EEN TWIST

Het weer gaat nog alle kanten op, maar inmiddels is de boerenkool ook wel weer volop te verkrijgen in de winkels. Tijd voor fijne, hartverwarmende, winterse stamppotjes. Extra lekker na een goede training!

Natuurlijk kennen we de gauwe ouwe stampotjes: boerenkool stamppot, hutspot, zuurkool stamppot met een lekker stuk rookworst of speklapje, maar er zijn zoveel variaties mogelijk die zeker het proberen waard zijn!

ZOETE AARDAPPEL

Kies eens voor zoete aardappel in plaats voor de gewone aardappel in je stamppot. De glykemische index die wat zegt over het effect op je bloedsuikerspiegel is lager dan de gewone aardappel en is rijk aan bètacaroteen, wat in je lichaam wordt omgezet in Vitamine A. Daarnaast zit er in een zoete aardappel ook nog meer vezels vergeleken met een gewone aardappel.

KAAS EN / OF NOTEN

Eet jij altijd óf een stuk rookworst óf speklapjes bij je stamppot? Zonde! Er zijn zoveel lekkere andere bronnen van eiwitten om bij je stamppot te serveren die qua smaak heel goed bij een stamppot passen. Kies bijvoorbeeld voor een handje walnoten of cashewnoten: mooi voor de gezonde vetten en eiwitten én lekker als crunch. Of kies voor harde geitenkaas door de stamppot heen of zachte geiten- of fetakaas als topping.

MAAK COMBINATIES VAN GROENTEN

Ooit al eens een stamppot gemaakt met broccoli of een stamppot nicoise met sperzieboontjes, olijfjes en tonijn? Er is zoveel mogelijk: probeer, experimenteer & wissel af. Zo gaan broccoli en groene kool heel goed samen in een groene stamppot en aftoppen met feta en aangebakken hazelnoten maakt het extra lekker.

GA ERVOOR!

In het kort:
Alle combi’s mogen, alles kan. Ga ervoor & geniet van het winterse seizoen!

Sportieve groet,

Justine

Volg me voor leuke, bewegings-, voedings- en mindsettips

HAPPY FIT TEAM