MATERIAAL MAANDAG

SPORTMET

WETSUIT

Je wetsuit is ook heel handig om klaar te hebben wanneer je in open water wedstrijden gaat doen of gaat trainen. Wanneer de watertemperatuur (16 graden of hoger) en de maatregelen het weer toelaten, zal SPORTMET buiten in open water trainingen verzorgen specifiek in het triatlonzwemmen. Om het open water seizoen langer te maken, is een wetsuit super handig. Het zorgt voor isolatie en het geeft een extra drijfvermogen, maar het geeft ook iets minder flexibiliteit om je zwemslag te maken.

TEMPERATUUR

Bij 14 graden kan je al in wetsuit in open water gaan trainen. Dan wordt wel aangeraden om ook een neopreen cap, -handschoenen en -sokken te dragen. Wanneer de temperatuur iets hoger is dan kun je ook een neopreen hoofdband over je badmuts doen. Dat helpt om je oren warm te houden en is echt een aanrader. Vanaf 16 graden is het echt lekker trainen met ieder wetsuit aan en tot 22 graden is het veilig om te zwemmen in een wetsuit.

HET WETSUIT

Een wetsuit heb je in verschillende merken, maten en diktes. Er zijn suits zonder mouwen, alleen worden die in Nederland vaak afgeraden om te dragen, omdat hier de watertemperatuur veelal aan de koude kant is en wanneer het pak niet goed aansluit bij de oksels, geeft dat juist meer weerstand. Het is wat lastiger om een goed pak te vinden zonder mouwen. Wanneer je last hebt van je schouders, is het zeker een uitkomst!

STEL JEZELF DE VOLGENDE VRAGEN

Ga je vaak zwemmen of trainen in open water? Of heb je alleen een pak nodig voor de wedstrijden die je hebt uitgekozen? Natuurlijk ga je trainen in het wetsuit, maar wanneer dit alleen een paar keer voor de wedstrijd is, dan zijn je eisen wellicht wat minder sterk.

Is de watertemperatuur vaak wat kouder of juist wat warmer? En ben je een koukleum of niet? Wanneer je een atleet bent die het snel koud heeft, ga dan voor een wat dikker pak.

Hoe flexibel en krachtig ben je? Een dik pak is vaak wat stugger. Heb je bijvoorbeeld last van je schouders, dan is een dunner pak of een wetsuit dat bij de oksels en rond de schouders flexibeler is, beter om blessures te voorkomen.

Welk type slag heb je? Dat is wel iets om rekening mee te houden. Bij een kortere slag met een hoger ritme, haal je meer kracht uit de beweging en geeft een stugger pak niet meteen hinder tijdens het zwemmen. Wanneer je een krachtige lange slag hebt, heb je volledige ranch nodig en is het fijner om een flexibeler (vaak dunner of in ieder geval dunner rondom de schouders) pak te kiezen.

Wat mag het kosten? Een wetsuit is niet een goedkoop item. Wanneer je er zuinig op bent en je lichaam niet teveel veranderd, kan je er wel heel lang mee doen. Ga echt eerst passen en proberen wat bij jouw past. Heb je niet veel budget? Begin dan met wat goedkopere pakken en niet meteen met het duurste van het duurste. Vind je het wetsuit te duur? Kijk dan of je deze tweedehands kunt vinden of houd in de gaten wanneer er acties zijn. Een wetsuit die je niet aan doet, is uiteindelijk ook duurkoop.

HET ADVIES

Leen of huur eerst een wetsuit en ga een keer naar een wetsuit pas- of testdag. Dan mag je verschillende pakken testen en krijg je een veel beter beeld wat bij jouw zwemslag en je lichaam past.

Doe het pak ook echt goed aan. De meeste atleten halen zoveel voordeel wanneer ze het wetsuit nu eens goed aan zouden doen. Dat betekent helemaal in de liezen laten aansluiten en ook in de oksel mag geen luchtbel zitten of loze ruimte.

Kies het wetsuit dat bij je past!

Succes!

Lien

OOK INTERESSANT

Kijk elke dag naar nieuwe tips & tricks in de triatlon community!

WAT EEN SPUL!