DYNAMISCHE DONDERDAG

SPORTMET

WAT VERTELT JE HARTSLAG JOU?

Gebruik je een hartslagmeter tijdens de training? Wat vertelt je hartslag jou dan eigenlijk? Je hartslag kan een goed indicator zijn over hoe het met je lichaam gaat. Je hartslag geeft in een getal weer hoe het met je lichaam gaat. Getallen zeggen echt niet alles. Het blijft super belangrijk om ook even na te gaan hoe je je voelt. Soms geeft je hartslag iets aan wat anders is dan je gewend bent. Onderzoek dat! 

Ben je wel voldoende hersteld om aan de volgende training te beginnen? Of is je lichaam nog bezig met zichzelf te herstellen? Je lichaam is dan aan de slag om beter te worden dan gisteren. Geef je dit niet voldoende tijd of rust, dan is je herstel niet optimaal. Doe je dit vaker? Dan kan het zijn dat je je lichaam juist afbreekt of dat het twee keer zoveel energie kwijt is, door te werken aan het herstel en energie te stoppen in de training. 

Je kunt je hartslag gebruiken in de training. Sowieso om te trainen met beleid. Maar het geeft ook een indicatie over je herstel over een trainingsset. Ben je voldoende herstelt en is je hartslag dus voldoende omlaag gegaan, dan kun je verder met de volgende oefening of de volgende set. 

Je hartslag geeft je echt wat informatie over hoe hard je traint, over je conditie en ook of je voldoende tijd neemt om te herstellen voor dat je weer aan de bak gaat.

HARTSLAG IN RUST

Wat vertelt je hartslag jou wanneer je in rust bent? Wijkt je hartslag in rust af van wat je normaal opmeet en is er die dag niet iets bijzonders waardoor jouw hartslag omhoog gaat? Dan is het tijd om even een dag rustig aan te doen. Blijkbaar is je lichaam bezig om ergens van te herstellen of iets te veranderen wat energie kost.

JE HARTSLAG IN DE TRAINING

In de training heb je vaak een minuut rust. In deze minuut kan je mooi checken hoe snel je hartslag weer daalt van de inspanning. Hoe meer deze is gedaald, des te beter je conditie is. Blijft je hartslag hoog, dan heeft je lichaam wat langer rust nodig. Doe daar dan ook wat mee!

OPTIMAAL JE HARTSLAG GEBRUIKEN

Wil je optimaal gebruik maken van je hartslag in de training? In de trainingsschema's of het trainingsplan van je trainer wordt aangegeven hoeveel tijd je rust hebt. Je kunt ook vertrekken wanneer je hartslag na een inspanning voor 70% of 75% is gedaald. Dan geeft je hartslag aan dat je er weer voor kunt gaan. Van tevoren kun je berekenen wat 70% is van je maximale hartslag, dus als die daar op of net iets onder is gedaald, kan je weer verder met de oefening.

Mocht je nu ontdekken dat je lichaam net iets meer dan een minuut rust nodig heeft elke keer bij de series van oefeningen? Dan ben je erachter gekomen dat je net iets te weinig rust hebt gekregen. Je rust is je training. Je kunt beter wachten tot je hartslag aangeeft dat je verder kunt gaan. Overleg in ieder geval met de trainer hoe je dit kunt aanpakken.

DE CONDITIE TEST

Wanneer je een inspanning doet waarbij je hartslag tussen 90% en maximaal is, bekijk dan of je hartslag na 1 minuut op of onder de 70% zit. Is dat het geval, dan mag je heel hard 'YES!' roepen. Je hebt een uitstekende conditie.

Is dit niet het geval en na 15 minuten is je hartslag nog steeds heel hoog. Neem dan even contact op met een sportarts. Je lichaam heeft onvoldoende rust gekregen en kan duidelijk niet gemakkelijk herstellen.

Hoe ging jouw test?

Succes!

Lien

OOK INTERESSANT

Kijk elke dag naar nieuwe tips & tricks in de triatlon community!

JE HART KLOPT!