WIELREN WOENSDAG

SPORTMET

WAT DOET WIELRENNEN MET JE?

Wat doet nu wielrennen met je? Je gaat trainen of een mooie tocht maken op je racefiets. Onderweg gebeuren er heel veel dingen met je lichaam en je gemoedstoestand. Voordat je vertrekt ben je vaak nog van alles bij elkaar aan het zoeken en je bidons aan het vullen. Je checkt je remmen, de helm, de ketting en of je alles bij je hebt. Dan gaat het beginnen. 

DE EERSTE 10 MINUTEN

In de eerste 10 minuten ga je lekker op je fiets zitten en zoek je de juiste houding met de versnelling. Kleding wordt nog even rechtgetrokken. Je zorgt dat je jezelf warm fiets voordat je tocht of training begint.

Wanneer je dat voor elkaar hebt, kijk je om je heen en neem je de omgeving in je op. Er komt een glimlach op je gezicht en een gevoel van vrijheid komt in je naar boven. Lekker even er tussen uit om te sporten! En je zet nog even aan.

20 MINUTEN

Nu ben je warm gefietst. Je zit lekker op je racefiets en bent al even gewend aan je omgeving. Doordat je lekker in beweging bent en je je goed voelt, kan je echt beginnen met de training. Het stress hormoon cortisol wordt langzaam verwijdert uit je lichaam.

Wat doet wielrennen met je?

40 MINUTEN

Nu is je doorbloeding optimaal. Wanneer je een goede ademhaling hanteert, zal er genoeg zuurstof naar je spieren en je hersenen gaan. De focus wordt hierdoor maximaal en focus is kracht. Je weerstand krijgt door 4 tot 5 keer in de week een rit of training van 40 minuten te doen een boost. Glimlach de volgende keer als je dit bedenkt wanneer je er 40 minuten op hebt zitten.

50 MINUTEN

Na 50 minuten op de racefiets, krijg je een boost van de hormonen serotonine en endorfine. Wat doen deze hormonen? Serotonine wordt ook wel het gelukshormoon genoemd en hiervan krijg je een gevoel van tevredenheid, rust en geluk. Het hormoon verdringt gevoelens van angst en verdriet. Dus wanneer je een technisch parcours gaat doen, fiets dan eerst even 45 tot 50 minuten moed in.

Pas op, het onderdrukt ook gevoelens van honger en wanneer je training nog langer gaat zijn, is het wel verstandig dat je op tijd voedingsstoffen naar binnen werkt. Dus het is tijd om iets van (sport)voeding te nemen en zeker om wat te drinken.
Fiets je 45 tot 50 minuten, dan zal je stemming dus een stuk beter zijn!

60 MINUTEN

Wist je dat je na een uur fietsen de kans op hart- en vaatziekten verminderd? En niet een klein beetje ook. De kans wordt een half keer zo klein ten opzichte van iemand die niet sport en alleen op de bank blijft hangen. Sowieso is een uur op de racefiets even lekker bewegen zonder dat je veel van je lichaam vraagt. De fietst draagt je lichaamsgewicht.

MEER DAN 60 MINUTEN

Fietsen doet dus echt iets met je geluksgevoel of met je stemming. De meeste fietstrainingen voor een triatleet duren ongeveer 90 minuten of meer. Wat er dan gebeurd? Je maakt alleen maar meer hormonen aan en door je optimale doorbloeding ervaar je dat ook. Het lekkere gevoel kan alleen maar sterker worden. Heerlijk!

ADVIES

Mocht je nu een man of vrouw bij je in huis hebben wonen met een racefiets en die is nogal negatief, angstig of in een vervelende stemming? Laat deze een tochtje maken van minimaal 45 tot 50 minuten op de racefiets. Het helpt niet alleen de man of vrouw in kwestie, maar bevordert de stemming in huis.

p.s. Wanneer dit echt heel erg is en meer een ziekteverschijnsel, raadpleeg dan eerst je huisarts.

Wat doet wielrennen met je? Het zorgt voor een geluksgevoel!

Succes!

Lien

OOK INTERESSANT

ER ZIJN NOG ZOVEEL WIELEN UIT TE VINDEN