ZWEM ZATERDAG

SPORTMET

VISUALISEREN VOOR EEN BETERE BORSTCRAWL

Je wilt graag je borstcrawl trainen. De zwembaden zijn dicht of er is er niet een in de buurt. Zwemmen in open water is even geen optie. Je kunt zelf bedenken dat je kunt werken aan je kracht, flexibiliteit of je zorgt dat je je materiaal op orde hebt. Op internet vind je dat visualiseren helpt. Visualiseren voor een betere borstcrawl. Hoe doe je dat? Hieronder een korte uitleg en een voorbeeld van een visualisatie om je borstcrawl te verbeteren.

VISUALISEREN DOEN WE ALLEMAAL

Visualiseren doen we allemaal en iedere dag. Je doet alle activiteiten namelijk minimaal twee keer. Huh? Ja, eerst heb je een idee helemaal in je hoofd uitgewerkt en daarna voer je het uit. Vaak bedenk je meerdere scenario's of gaat het denkproces automatisch. Het verschil zit in de detaillering van wat je bedenkt en hoeveel aandacht je eraan besteed. Zo kan je toch even in een plas water stappen in de badkamer, struikelen over het speeltje wat in je looppad ligt of juist veel te moeilijk denken terwijl de oplossing zo makkelijk is.

Visualiseren voor een betere borstcrawl

RESULTAAT VISUALISEREN

Visualiseren kan echt helpen om je coördinatie en soms zelfs je snelheid te verbeteren. Voor het zwemmen geldt dat het voornamelijk kan bijdragen aan het verbeteren van je techniek en een soepele beweging. Je probeert in je hoofd voor te stellen hoe je je lichaam het beste kan bewegen en door de focus die je deze beweging geeft, wordt het opgeslagen in je hersenen. Wanneer je dit vaker traint en weer gaat zwemmen, heb je hier voordeel van.

VORMEN VAN VISUALISEREN

Je kunt visualiseren door stil te zitten of liggen of je kunt er ook bewegingen bij maken. Het is je ook vast niet vreemd dat de trainer/ coach soms een visualisatie voorbeeld geeft tijdens de training, zodat jij weet hoe je de beweging kan maken. Je kunt je voorstellen hoe je je beweegt tijdens je borstcrawlslag of jouw gewenste wedstrijdverloop. Of je kunt zelfs iets anders pakken dan je zwembeweging in het water om duidelijk te maken wat je nog te trainen hebt. Dat is de meest moeilijke vorm om te visualiseren.

Er zijn dus meerdere manieren waarop visualisatie voor een betere borstcrawl helpt. Hieronder geef ik een voorbeeld. Lees dit door of laat het voorlezen door iemand anders en probeer dit voor te stellen. Doe je dit vaker en je haalt er steeds meer uit voor een goede zwemtechniek.

VISUALISATIE OEFENING

Stel je voor dat je een muur ziet waar je op zou willen gaan staan. De muur is zo hoog dat als je je armen omhoog doet en op je tenen gaat staan, dat je dan net je handen plat op de muur kan leggen. Je kunt er niet overheen kijken. Hoe ga je dit nu doen?

Als je je ellebogen naar binnen doet en met alle kracht jezelf omhoog trekt, kun je net over de muur heen kijken met twee ogen. Je houd het even vol om aan de muur te hangen, maar al gauw staan je voeten weer op de grond. Je probeert het met een sprongetje. Dat helpt om gemakkelijker over de muur te kunnen kijken.

Je neemt een aanloopje. Je maakt gebruik van de snelheid om jezelf op de muur te krijgen en je komt al een stuk hoger. Van de andere kant van de muur zie je een hoofd tot en met de nek boven de muur uit komen.

Dan bedenk je dat je je ellebogen beter naar buiten kan houden. Je probeert dit eerst door op je tenen te gaan staan en merkt al dat je meer kracht kan gebruiken die je omhoog kan helpen. Je experimenteert met waar je je handen neerzet: ver van elkaar of juist dichtbij en vindt voor jouw de beste manier. Nu maak je er een sprongetje bij.

En ja hoor, de eerste atleten zijn sterk en komen zover dat ze hun lichaam omhoog kunnen duwen. Anderen zullen nog even een aanloopje nodig hebben om ook zover te komen. Een voet staat op de muur en de andere kan je daar zo bij zetten. Daar sta je op de muur. YES!

Je hebt het doel bereikt!

HOE GAAT JE DIT HELPEN?

Uit dit verhaal zou je veel kunnen leren en ik ga zeker niet alles verklappen. Als je het zelf ontdekt is de oefening nog krachtiger en zie je straks een groter effect. Het kan ook zijn dat niet alles van toepassing is op jouw borstcrawlslag. Haal er uit wat voor jou van belang is, is mijn advies.

Allereerst begint het met de positionering van je handen. Deze leg je op de muur om jezelf omhoog te trekken. Handpositionering is in het zwemmen ook een ontzettend belangrijk punt om jezelf zo ver mogelijk vooruit te bewegen. Je begint zo snel mogelijk je vingers naar beneden te laten wijzen, zodat je zoveel mogelijk tegen het water kan duwen. Daar maak je snelheid mee. De positie van je elleboog is heel duidelijk aanwezig en de afstand van je handen / armen tot je lichaam. Ik hoop dat je er ook hebt uitgehaald dat je je lichaam naar je hand wil bewegen.

Mocht je een muur of toestel hebben dat zo hoog is, dan is dat echt een hele goede oefening om je zwemtechniek te verbeteren.

Visualiseren voor een betere borstcrawl, werkt dit voor jou?

Succes!

Lien

OOK INTERESSANT

Kijk elke dag naar nieuwe tips & tricks in de triatlon community!

TRAIN JE HERSENEN ALS EEN SPIER