ZWEM ZATERDAG

SPORTMET

RITME ARMSLAG VERHOGEN

Atleten vragen vaak hoe ze sneller kunnen zwemmen. Een oplossing kan zijn om het tempo van de armslag te versnellen. Op zich is het ook niet moeilijk te begrijpen. Een snellere armslag is sneller constant tempo is het idee hierachter.

Wanneer de atleet dit zelf gaat toepassen, dan wordt er meestal een soort van sprint gedaan of is het meer een gevecht tussen de wil en de coördinatie. De ademhaling gaat omhoog en de beloofde snelheid wordt niet of maar even gerealiseerd. Het is vermoeiend voor de atleet. Terwijl het de bedoeling is om de constant snelheid te verhogen over de gehele afstand van de race.

Trainen met vinnen kan hiervoor een oplossing bieden. Vinnen zijn echt een super handig hulpmiddel om meer focus  op het verhogen van het armritme te leggen.

In zwemschema’s en op zwemtrainingen worden tegenwoordig ook vaak vinnen opgenomen. Deze worden vooral ingezet in om het tempo voor het versnellen van het ritme van je armslag te verhogen. 

Als je met vinnen zwemt, dan haal je opeens veel snelheid uit je beenslag. Je algehele tempo gaat een stuk omhoog. Het effect is dat het tempo van je armslag ook mee zal gaan. Je raakt gewend aan het draaien van een hoger ritme voor je armslag. Bouw je dit op over langere afstanden, dan is het resultaat dat je je constante borstcrawl tempo hiermee verhoogd. Tenminste dat is de theorie.

In de praktijk werkt dit voor het gros van de atleten ook goed. (Let even op dat niet iedere atleet baat  heeft bij het verhogen van het ritme van de armslag.) Het nadeel kan zijn dat de armslag minder krachtig kan worden of dat door de snelheid de atleet de techniek niet optimaal meer uitvoert. Meer armslagen per minuut, belooft niet altijd direct een grotere snelheid jammergenoeg.

TRAINEN MET VINNEN

Alleen al langere afstanden (<500m) gaan zwemmen met vinnen aan in de training, gaat je al helpen om je armritme te verhogen. Je genereert meer snelheid en het ritme van je armslag kan niet achter blijven. Leg je focus op je ademhaling en zorg voor een lekker slagritme. Je zult de krachtinzet van de armslag minder goed voelen door de snelheid. Wat je dan kan doen is minder beenslagen maken. Dat doe je door 1 beenslag op 1 armslag te zwemmen. Je kunt ook 1 armslag wel beenslagen maken en de volgende niet. Alleen aan het begin beenslagen maken en daarna zelf doorgaan op armen en dezelfde snelheid proberen te behouden, is ook een hele nuttige oefening.

FOCUSPUNTEN

Focuspunten bij het trainen van het verhogen van je armritme door vinnen te gebruiken zijn:
een gelijkmatige ademhaling, je armslag optimaal houden en het behoud van een lekker zwemritme.

TIP!

Zwem je al langer en voel je niet zo goed meer hoe je je armslag krachtiger kan inzetten door een goede handpositie? Houd je benen stil met vinnen en laat ze naar beneden wijzen. Door de extra weerstand voel je ineens weer of je handpositie optimaal is en waar nog groei te behalen valt.

KOOPADVIES

Bij het kopen van vinnen is het echt handig dat je erop let dat er geen naden of randen zitten in het materiaal. Dat kan heel storend zijn als je schuurplekken krijgt aan je voeten door kleine randjes. Let daarom op dat de vinnen uit een geheel bestaan.
Koop ook de goede maat. Je kunt ze passen in de winkel. Toch nemen atleten dan vaak een maatje te groot mee. Het handigste is om hiervoor je schoenmaat van de schoen die je past met de kleinste maat te nemen, dus niet de maat van je hardloopschoenen.

Vinnen van Arena vind ik persoonlijk heel fijn zwemmen, ze gaan echt al jaren mee en ze hebben ze in verschillende kleuren.

SUCCES!

Lien

OOK INTERESSANT

SOMS HEB JE EEN BEETJE HULP NODIG