DENDER DINSDAG

SPORTMET

VERSCHILLENDE TRAININGSVORMEN

Wil je sneller worden in het hardlopen over een afstand van 5 kilometer of langer? Er zijn verschillende trainingsvormen die je daarbij kunnen helpen. Ook is het leuk om af en toe wat variatie in je trainingsprogramma in te passen. De spieren in je lichaam wennen op een gegeven moment aan een bepaalde trainingsprikkel. Variëren is dus ook heel nuttig, zeker als je sneller wil worden! Verschillende trainingsvormen staan hieronder genoemd. Doe er je voordeel mee!

HIIT

HIIT is een trainingsvorm dat je enorm uitput. Je geeft jezelf maximaal tijdens de training. Het is heel kort werk en dan heb je weinig rust met heel veel herhalingen. Lees meer over HIIT in deze post: Is HIIT geschikt voor triatleten?

INTERVAL TRAINING

Interval training kan je op verschillende manieren invullen. Je hebt intensieve en extensieve interval training en je kunt hier verschillende varianten in de training van gebruiken. Uitleg en voorbeelden van deze trainingsvorm vind je in de post: Wat is jouw favoriete interval training?"

TEMPOLOOP

Een tempoloop is niets anders dan op een hoge intensiteit hardlopen (80% - 90%) over een 20 tot 30 minuten. Ook de tempoloop kan je in verschillende variaties uitvoeren, zoals de hele afstand een hoog tempo aanhouden of wat kleinere gedeeltes van je trainingstijd op tempo lopen.

DUURLOOP

Een duurloop is hardlopen op een rustig tempo dat je voor je gevoel een halve dag zou kunnen lopen. De tijd die je voor een duurloop neemt is voor een beginner 30 minuten en voor de gevorderde atleet kan dit oplopen tot 2,5 - 3 uur. De intensiteit is hierbij echt onder de 70%. Het voordeel van deze langzame loopjes is voor duursporters super belangrijk voor de spiervezels (type 1) die je opbouwt. Door het langzame tempo haal je je energie meer uit je vetverbranding, waardoor je langer het hardlopen kan volhouden.

HERSTELLOOP

Het is zo belangrijk om rust te pakken. Mocht je dus allerlei trainingen hebben gedaan en je wil toch nog even de spierpijn eruit lopen, doe dan een herstelloop. In principe wordt je van een herstelloop het snelst. Want je herstel is nu eenmaal wat je sneller maakt. Je lichaam breekt zich af tijdens al het sporten om vervolgens gedurende de rust zich te herstellen naar een betere versie.

Succes!

Lien

OOK INTERESSANT

Kijk elke dag naar nieuwe tips & tricks in de triatlon community!

ZET EEN VOET VOOR DE ANDER