STRATEGIE ZONDAG

SPORTMET

Wat is TRIATLONZWEMMEN?

Wat is triatlonzwemmen? Yes, zo hoort het zwemmen te heten wanneer dit onderdeel uit maakt van een triatlon. Waarom? Omdat het anders is dan wedstrijdzwemmen en open water zwemmen. 

Het grootste verschil zit hem in het trainen. Tuurlijk zul je je bij een zwemclub goed ontwikkelen op technisch gebied en bij trainingen voor open water zwemmen kom je echt een heel eind met de skills voor een triatlon. Toch gelden er voor beide sporten andere regels, waardoor je iets anders te trainen hebt.

Het belangrijkste verschil zit in het feit dat je niet gaat finishen als triatleet na het zwemonderdeel en dat vergt een andere training. Wil je meer gericht trainen in het zwemmen, dan kun je sommige onderdelen bij de trainingen schrappen en andere juist toevoegen die je wel nodig hebt. Zo creëer je je eigen, unieke trainingsprogramma waar jij zelf de meeste winst uit kan halen! YES!

WEDSTRIJDZWEMMEN

Wedstrijd-, open water - en triatlonzwemmen zijn echt verschillend. Even kort door de bocht wordt er in het wedstrijdzwemmen veel gewerkt aan het perfectioneren van de techniek. Je zwemt de wedstrijd geheel individueel in een vrije baan voor jezelf en je bent klaar als je aantikt. Wedstrijdzwemmen is echt heel technisch en qua skills kun je denken aan duiken, onderwaterfases, keerpunten en finishen.

OPEN WATER ZWEMMEN

Trainingen open water zwemmen komen tegenwoordig echt al goed in de richting van een triatlon qua techniek en skills. Sinds 2018 is het voor afstanden vanaf 3km bij een watertemperatuur van 18 graden of minder, verplicht om een wetsuit te dragen. Dat betekent dat er nu ook volop in wetstuit wordt getraind bij open water clinics en trainingen. Je ligging wordt daardoor anders en dat heb je ook te trainen en de wateromstandigheden zijn veranderlijk. Zo kun je te maken krijgen met golven, stroming of heel koud of warm water. Skills die je traint zijn bijvoorbeeld navigeren, zwemmen in een groep, boeizwemmen, starten en finishen.

TRIATLONZWEMMEN

Dus wat heb je nodig voor het zwemmen in een triatlon? Dat is afhankelijk van de wedstrijden die je doet en voor welke wedstrijdstrategie je hebt gekozen. Heb je je opgegeven voor een triatlon die wordt gezwommen in een zwembad, vergeet dan niet om je start met veel mensen tegelijk in een baan te trainen,  een goede afzet kan echt tijd schelen, de kunst van het inhalen en hoe je snel het zwembad uit kan komen.

Of ga je voor een open water zwemonderdeel in een triatlonwedstrijd? Denk dan om het navigeren al in het zwembad te trainen. Wanneer je de kans krijgt om dat in open water te doen, heb je de beweging al onder controle. Maar denk ook aan om een juiste ademhaling in koud water te behouden. Door je koud af te douchen weken voor de wedstrijd raakt je lichaam al wat gewend aan koud water. Denk ook aan het trainen van de start, het boeizwemmen en een goede ligging in de groep.

WAT TRAIN JE?

Bij SPORTMET train je in het zwembad en wanneer de water temperatuur dit weer toelaat (rond 16 graden) in open water. Je traint niet alleen de borstcrawl techniek, maar ook de skills die je nodig hebt in de wedstrijd die jij hebt gekozen. Ga je voor een hele, halve, olympische of een andere variant. Jij traint voor jouw gekozen afstand. Je leert op meerdere manieren hoe je bijvoorbeeld snel kan starten, een boei om kan gaan of kan inhalen. Jij kan dan bepalen welke het beste past bij jou en bent voorbereid op situaties waarbij het soms net even anders gaat. Sommige opdrachten laten zien wat je gaat doen in moeilijke situaties. Geef je op of vind je een andere weg? Natuurlijk wordt er gewerkt aan het sneller en / of makkelijker maken van jouw zwemonderdeel in de triatlon. En er is altijd tijd voor tips & handigheidjes! 

OPDRACHT

Even een kleine opdracht. Pak er even iets bij waar je een lijstje mee kan maken.

1. Ga eens na wat je allemaal in een training doet en waar je wat aan hebt en waar je niet of niet veel aan hebt.
Maak een lijstje wat je traint en streep door waar je denkt dat niet veel bijdraagt aan jouw training. Meestal zijn dat de oefeningen waar je even snel doorheen gaat, zodat je weer leuk naar de volgende opdracht kan.

2. En maak daarna een lijstje met wat je nog heel graag wil leren of waar je echt op kan verbeteren.

3. Zou je niet veel gerichter trainen als je schrapt wat niet meer voldoende werkt in een training en dat vervangt met waar je nog winst kan halen? Vul de belangrijkste verbeterpunten in achter de plaatsen waar je oefeningen of opdrachten hebt geschrapt.

YES! Dit is een van de stappen om te beginnen met gericht trainen! Vergeet niet je trainer of coach te informeren.

Triatlonzwemmen:

Train wat jij nodig hebt als triatleet

Succes!

Lien

OOK INTERESSANT

GERICHT TRAINEN IS MINDER WERK