MATERIAAL MAANDAG

SPORTMET

TRIATLON- VERSUS WIELRENSCHOENEN

Triatlon- versus wielrenschoenen. De triatlonschoen is echt anders dan de wielrenschoen. Wat ze beiden hebben en heel handig is, zijn natuurlijk de klikpedalen op de racefiets. Het is in het begin even wennen om in en uit te klikken, maar de snelheid die je ermee wint is echt zo fijn! Je kunt niet alleen duwen, maar ook aan je pedaal trekken als die vast zit op je trapper. Hierdoor kun je over de volledige 360 graden van de trapronde je kracht inzetten. Wat is nu het verschil tussen een wielrenschoen en een triatlonschoen voor op de racefiets? De wielrenschoen was er eerst, dus daar beginnen we mee.

DE WIELRENSCHOEN

De zool van de schoenen voor je racefiets zijn vlak en heel stug. Er zitten platen redelijk grote platen in de zool en daardoor heb je een groot deel dat zorgt dat je goed de kracht over kan brengen van je voet naar het pedaal. Let vooral op de stugheid van de schoen. Wanneer de schoen nog een klein beetje kan buigen, kan dat voordelig zijn voor de doorbloeding van je voet. Dit is heel handig wanneer je langere afstanden aflegt op de racefiets. De sluiting is ook echt iets waar je op moet letten. Wanneer je kiest voor bijvoorbeeld klittenband, let er dan op dat in de loop van de tijd dit oprekt en de schoen ruimer maakt. Heb je grote voeten? Kies dan niet voor twee klittenbanden, maar ga voor drie. Hierdoor kan je de schoen beter laten aansluiten aan je voet. Je hebt ook nog de BOA sluiting en de Buckle. De BOA sluiting is een knop die je kan draaien om een kabel aan te trekken en de Buckle is een soort verstelbare gesp.

Deze triatlonschoen is te koop bij Mantel. Dit is geen partner van SPORTMET. Het is een goede winkel voor bepaalde triatlon- of wielrenspullen.

DE SCHOEN IN EEN TRIATLON

De triatlonschoen is echt een beetje anders dan de wielrenschoen. Dat komt ook omdat het anders wordt gebruikt. Misschien spring je op de fiets na het zwemonderdeel en zitten de schoenen al met elastiekjes op de fiets klaar om te trappen. Dan is het handig dat je er makkelijk in kan en deze snel en makkelijk kan sluiten. Het kan zijn dat je nog natte voeten hebt van het zwemmen en dat je ook geen tijd neemt om sokken aan te doen (zeker op korte afstanden doe je dit niet).

Wanneer je aan het eind van het fietsonderdeel bent en je de schoenen op de fiets al uit doet, is het ook weer handig dat je snel de sluiting open kan maken, deze sluiting niet in het wiel kan komen en goed uit de schoenen kan glijden. Durf je geen springende opstap of je schoenen uit te doen op de fiets, dan is het zeker fijn dat je niet meteen uit glijd met de schoenen aan tijdens het lopen of rennen in de wisselzone.

HET LUSJE

Er zit een lusje aan de hiel, zodat je bij het aantrekken van de schoen deze kan gebruiken om snel en gemakkelijk je voet in de schoen te krijgen wanneer je op de fiets zit. Pak het lusje vast en glijd met je voet in de schoen. Nu alleen de sluiting nog dichtmaken.

DE GROTE SLUITING

De sluiting van de triatlonschoen is groter en gemakkelijker te bedienen dan die van een wielrenschoen. Zo gaat het klittenband bijvoorbeeld naar de buitenkant open en is de knop van de BOA is vaak iets groter, of steekt iets meer omhoog, zodat dit makkelijker te bedienen is op de fiets.

Klittenband gaat het snelst dicht. Heb je grote voeten? Kies dan voor een sluiting met 3 keer een klittenband, want dan sluit de schoen beter aan bij je voet.

Een BOA sluiting zit strakker, dus kan je voordeel halen van de optimale trapronde of het kan je tegenwerken bij het hardlopen door een mindere doorbloeding van de voet. Kies wat bij jouw past en ook bij de afstand die je voor ogen hebt!

VENTILATIE

Er is rekening gehouden met extra ventilatie door gaten in de zool en de meeste triatlonschoenen hebben aan de bovenkant een bepaalde stof waar lucht doorheen kan. Dit is super handig, want je gaat tijdens een wedstrijd met natte voeten in de schoenen of als je zweetvoeten hebt. Wanneer er lucht bij kan, kunnen je voeten drogen, waardoor je geen geïrriteerde plekken of zelfs blaren krijgt. Toch is het altijd nog aan te raden om een beetje babypoeder in de schoen te doen bij het klaarzetten van je spullen bij een wedstrijd. Het ruikt lekker en is vocht absorberend.

GESCHIKT VOOR RENNEN IN DE WISSELZONE

De zool onder een wielrenschoen is heel glad. Gelukkig hebben triatlonschoenen bepaalde bescherming aan de voorkant van de schoen. Deze maken de schoenen minder glad en je schoen gaat iets langer mee wanneer je er kleine stukjes op loopt. Met korte stukjes worden de meters in de wisselzone bedoeld. Dus ga nu niet hele kilometers op je triatlonschoenen rennen. Dat loopt echt voor geen meter!

EXTRA PADDING

En er zit extra padding in de triatlonschoen. Een lekker zachte laag om te compenseren voor het feit dat je als triatleet (meestal) geen sokken aan gaat doen voor het fietsonderdeel. Zelfs hieraan is gedacht!

ALLE ADVIEZEN OP EEN RIJTJE

- Houd rekening met het kiezen van de sluiting triatlonschoen met de afstand die je gaat doen.

- Spring je op de fiets en doe je je schoenen ook weer uit op je racefiets of ga je een stuk lopen in de wisselzone op je triatlonschoenen? Dan heb je andere bescherming te kiezen.

- Neem altijd babypoeder mee voor in je schoenen (geldt ook voor je hardloopschoen). Het ruikt lekker en is vochtabsorberend.

Triatlon- versus wielrenschoenen.
De triatlonschoen is echt speciaal gemaakt voor triatleten!

Succes!

Lien

OOK INTERESSANT

WAT EEN SPUL!