SKILL

Trekfase Oefening

De trekfase oefening kennen al veel zwematleten als een techniekoefening. Je kunt er ook onwijs goed je borstcrawlarmslag mee verbeteren en zelfs versterken. Wist je dat het ook kan helpen om je triathlonstart vanuit het water sneller te maken? Voor een triathleet dus dubbel zo belangrijk om deze oefening in je trainingen op te nemen! Hoe je deze oefening inzet om je start te verbeteren? 

Allereerst komt er een uitleg over de uitvoering van deze oefening en daaronder staat de informatie over hoe voordelig de trekfase trainen kan zijn voor je borstcrawl armslag en voor de triathlonstart vanuit het water.

UITLEG

1.

Allereerst maak je je zo lang mogelijk. Je doet je armen naar voren en je houdt je ligging zo mooi mogelijk. Je hoofd blijft in dit geval boven water en je hebt een kleine borstcrawl kick. Het gaat uit van positie 11, alleen dan met je hoofd boven water.

2.

Je beweegt je rechterhand met je onderarm naar je rechterkant van je borstkas of je doet dit met links. Je stopt wanneer je hand op dezelfde horizontale lijn staat met je elleboog. De elleboog beweegt niet of echt maar een paar cm om te buigen. Let op: Je hand met onderarm staat dus niet direct onder je elleboog, maar staat schuin.

3.

En daarna probeer je je hand weer terug naar voren te bewegen. Probeer jezelf dus zo min mogelijk naar achteren te stuwen. 

4.

Je beweegt je handen om en om en tussendoor liggen ze telkens naast elkaar naar voren. Techniekoefeningen voer je eerst altijd rustig uit, totdat je het beheerst en dan kun je er variatie in aanbrengen.

Aangezien je als triatleet lange afstanden zwemt, vind ik het ook handig om dit soort oefeningen niet een baan, een paar banen of 30 seconden uit te voeren. Het triathlonzwemmen duurt ook langer dan een paar seconden en het doel is om er ook zolang jouw wedstrijd duurt er voordeel van te hebben.

Om er een snellere start mee te trainen, raad ik aan om dan ook de beweging van deze techniekoefening te optimaliseren met je trainer en daarna het gedeelte van je hand naar je borstkas toebrengen op snelheid te trainen. Het terugbrengen kan je dan heel rustig doen om je weer te focussen op de volgende snelle beweging!

Om er kracht mee te trainen, zou je de oefening eerst een bepaalde tijd of afstand met een arm kunnen doen en daarna pas omwisselen naar de andere arm.

Hoe belangrijk is de start voor jou?

Trekfase Oefening

Video afspelen

Tip!

AFSPELEN VIDEO

Focuspunt

SUCCES!

Lien

OOK INTERESSANT

KLAAR VOOR DE START!