ZWEM ZATERDAG

SPORTMET

TRAINEN OP RACE-PACE

Trainen met vinnen wordt steeds hipper. Je ziet ze steeds vaker op de kant liggen, toevallig altijd bij een baan waarin de atleet onwijs gemakkelijk door de baan gaat. Ze zijn ook terug te vinden in allerlei zwemschema’s en veel verenigingen hebben ook een bak met vinnen staan in verschillende maten die je mag gebruiken.

Ze zijn niet alleen ontzettend leuk om mee te trainen. Je kunt er echt ook heel hard mee gaan, vooral als je al in het bezit bent van beenslag talent.

Je kunt niet elke training de hele trainingstijd op race-pace zwemmen. Het is in ieder geval niet verstandig om dit te doen. En daar komen vinnen goed van pas. Ze zorgen voor veel winst op diverse aspecten. Eentje daarvan is dat je aan je techniek, skills en krachtinzet kan werken op je race-pace tempo. 

Dat is super handig voor als je wil weten hoe jouw techniek standhoudt als de snelheid toeneemt, hoe vaardig je nog bent in het uitvoeren van jouw triatlonskills en/of jouw krachtinzet nog optimaal is.

TRAINEN MET VINNEN

Begin met alleen benen te zwemmen en de rest van je lichaam is in stroomlijn. Als dat goed gaat, dan doe je langzaam je hoofd omhoog of de kin op je borst en ervaar je wat er dan gebeurd. Probeer daarna een goede hoofdpositie te vinden voor bij deze oefening.

Begin rustig borstcrawl te zwemmen. Wanneer je in een lekker ritme zit, ga je jouw snelheid iets verhogen. Wanneer je in dit nieuwe tempo weer lekker je ritme hebt gevonden, ga je weer iets versnellen. Zo kun je doorgaan tot het moment waarop je merkt dat je op een aantal aspecten slordig wordt. Dan ga je terug naar het ritme daarvoor. Op deze manier wen je langzaam aan het opbouwen van je snelheid met behoud van ritme. Doe je deze oefening geregeld, dan zul je ervaren dat je op een gegeven moment een stapje erbij kan doen. Dat is groei!

Verschillende techniekoefeningen kun je uitvoeren op snelheid. Het idee is om de oefening nog steeds netjes en goed uit te voeren.

Je kunt triatlonvaardigheden oefenen, bijvoorbeeld rondom een boei zwemmen. Met vinnen wordt dit een stuk ingewikkelder en zul je snel aankomen, draaien met enorme weerstand en je weer snel tempo maken om verder te zwemmen. Hoe beter je dit kan met vinnen, des te beter je dit ook kunt zonder vinnen. Het is een stukje extra weerstand en kracht wat het lastiger maakt. En wat je meteen met de neus op de feiten drukt. Zodra je veel weerstand voelt bij een keerpunt, heb je dat op te lossen. Met andere woorden: Er is winst te behalen!

FOCUSPUNTEN

Focuspunten bij het trainen op race-pace tempo door vinnen te gebruiken zijn:
een gelijkmatige ademhaling, je armslag optimaal houden of zelfs versnellen met behoud van een lekker zwemritme. Of je let op je ligging, je arm- en handpositie (want er zit niet veel druk op als je snelheid maakt met je vinnen), je hoofdpositie op snelheid, je optimale ligging bij snelheid (je voelt de weerstand) of je gaat voor een krachtige beenslag. Powerfins of Zoomers zijn echt super handig voor van alles!

TIP!

Laat eens een filmpje van jezelf maken wanneer je borstcrawl zwemt met en zonder vinnen. Gebruik bijvoorbeeld je telefoon en neem een paar slagen op in het midden van een baan of in het midden van open water als je een lekker ritme te pakken hebt. Als je deze na de tijd terug kijkt, dan zul je zien dat je ligging anders is. Het focuspunt hierbij is de hoofdpositie. Ligt je hoofd te ver naar beneden of teveel omhoog, dan heb je nog winst te behalen!

KOOPADVIES

Bij het kopen van vinnen is het echt handig dat je erop let dat er geen naden of randen zitten in het materiaal. Dat kan heel storend zijn als je schuurplekken krijgt aan je voeten door kleine randjes. Let daarom op dat de vinnen uit een geheel bestaan.
Koop ook de goede maat. Neem hiervoor je schoenmaat van de schoen die je past met de kleinste maat, dus niet de maat van je hardloopschoenen.

Vinnen van Arena vind ik persoonlijk heel fijn zwemmen, ze gaan echt al jaren mee en ze hebben ze in verschillende kleuren.

SUCCES!

Lien

OOK INTERESSANT

Kijk elke dag naar nieuwe tips & tricks in de triatlon community!

SOMS HEB JE EEN BEETJE HULP NODIG