DYNAMISCHE DONDERDAG

SPORTMET

TRAINEN MET ALCOHOL IN JE LICHAAM

We zijn bijna aan het eind van het jaar. Het nieuwe jaar komt al in zicht. De dagen worden korter en de huizen worden steeds gezelliger door alle kleine lampjes en versieringen. Het is gezellig om even via Zoom een drankje te doen met vrienden of lekker samen met familie even te proosten. De volgende dag wil je nog even trainen. Trainen met alcohol in je lichaam. Is dat verstandig? En wat als je een kater hebt? Ga je sporten of niet?

HOEVEEL DRANKJES?

Doe je 1 drankje en dan ook volgens de richtlijnen van de horeca, dus niet een wijnglas tot de nok gevuld, dan duur het ongeveer een uur tot anderhalf uur voordat je lichaam het alcohol heeft afgebroken. Wanneer je het houdt bij 1 of 2 drankjes, dan is er de volgende dag niets aan de hand en kun je lekker je training doen. Zijn het er veel meer en heb je een kater?

TRAINEN MET EEN KATER

Heb je zoveel drankjes gedaan dat je de volgende dag een kater hebt? Wat fijn dat je zo'n gezellige avond hebt gehad! Het alcohol 'eruit zweten' dat kan niet. Het kan wel zijn dat je je na een loopje weer fitter voelt. Dat komt dan door de frisse buitenlucht en doordat je doorbloeding op gang is gebracht. Hardlopen of wielrennen door de natuur is een goede afleiding van de 'pijn'. Sowieso leidt bewegen ook al af, omdat je je focus daarop richt.

MINDER ENERGIE

Voelt trainen met een kater veel zwaarder? Dan is dat heel logisch. Je lichaam is bezig met de afbraak van alcohol en is dus al bezig. De gezelligheid van de avond ervoor leidt ook meestal tot het verstoren van je slaapritme en de mindere kwaliteit van je slaap zelf. Dat helpt ook niet mee om je fitter te voelen en misschien heb je er zelfs hoofdpijn van.

Alcohol verstoort ook de manier waarop de lever glucose in je bloedsomloop laat komen. Dit houdt in dat je een laag bloedsuikergehalte hebt. Houd daar rekening mee wanneer je gaat sporten en ga niet trainen op een lege maag.

Alcohol zet je nieren aan het werk en laat deze meer urine produceren. Je raakt dus veel vocht kwijt en dat leidt tot uitdroging. Dat lijkt misschien niet logisch met al die drankjes op, maar het is heel verstandig om voordat je naar bed gaat even twee glazen water te drinken en 's morgens wanneer je wakker wordt weer.

MINDER FOCUS

Je zult je niet alleen minder energiek voelen, maar ook je coördinatie wordt minder. Je lichaam is al druk bezig met het herstellen en je koppie is er vaak ook niet helemaal bij. Het risico op blessures is een stuk groter. Het advies is om geen nieuwe of 'gekke' coördinatie oefeningen te gaan doen.

WAT VERTELT JE HARTSLAG JE?

Je hartslag zal wat hoger zijn. Dat is iets om rekening mee te houden bij het trainen. Met sporten belast je je hart ook en zet je je hart extra hard aan het werk. Er is een vergrote kans op een hartritmestoornis. Lees de post Wat vertelt je hartslag jou en doe er je voordeel mee.

WIL JE TRAINEN?

Wil je toch trainen? Drink dan twee glazen water wanneer je opstaat en neem een ontbijtje of iets dat je glucose weer aan kan vullen. Ga voor een minder intensieve training, zoals een duur- of hersteltraining. Sla geen warming-up over, dat is nooit niet slim (lees de post: Opbouw training hardlopen).Loop op hartslag of houd het in ieder geval in de gaten dat deze niet op maximaal gaat. Wees niet streng voor jezelf wanneer het tempo of de afstand tegenvalt. En doe geen 'gekke' coördinatie oefeningen. Houd het simpel!

Ga je trainen of herstellen?

Succes!

Lien

OOK INTERESSANT

Kijk elke dag naar nieuwe tips & tricks in de triatlon community!

ZET EEN VOET VOOR DE ANDER