DENDER DINSDAG

SPORTMET

8 tips voor je trailrun

Ga je heerlijk door de natuur een trailrun doen, houdt er dan rekening mee dat dit zwaarder en moeilijker is dan een ‘gewone’ hardlooptraining. De ondergrond vergt veel meer behendigheid en vraagt ook werk van andere spieren. Dus de focus ligt niet op de snelheid, maar op de gehele ervaring. Geniet van de natuur om je heen, van je eigen aanpassingsvermogen tijdens je run en natuurlijk de nieuwe uitdagingen op de route zelf. Om het makkelijker te maken, zijn hier 8 tips voor je trailrun!

KOOP TRAILSCHOENEN

Het ligt natuurlijk geheel aan je te lopen route en hoe technisch deze is. Valt het mee? Dan kun je nog lang met je gewone hardloopschoen uit de voeten. Is de route vrij technisch? Dan kom je er niet onderuit om een paar goede trailschoenen aan te schaffen.

ENERGIE AANVULLEN

Het ligt natuurlijk aan de lengte van je training of run die je doet, maar even een snack bij je steken is niet onverstandig. Wanneer je op de verharde weg loopt, kan je het misschien wel 1,5 uur uit houden zonder eten of drinken, maar het is echt zwaarder om onverhard te lopen. Je snelheid is niet alleen trager, maar door onverharde stukken ben je veelal aan het compenseren en ligt de focus op het parcours. Het kost meer energie, dus je lichaam geeft ook eerder aan dat het dorst of honger heeft.

Wanneer je vaker gaat voor een trail training of run, dan is een hydration pack echt heel handig.

BALANCEREN

Op de route van je trailrun kan je van alles tegen komen op je pad. Van omgevallen bomen tot de boomwortels zelf. Het is heel gevarieerd lopen op onverharde paden. Je hebt profijt van een sterke core om je balans mee te regelen en nog belangrijker is je enkel stabiliteit.

Loop en spring veel trappen op en lunches zijn goede oefeningen om dit te trainen.

WELKE SNELHEID?

Kijk niet naar je snelheid en vergelijk deze zeker niet met wat je op de verharde wegen doet. Trailrunnen is echt totaal anders en kan je bijna zien als een andere sport. Voor de afwisseling is het goed om dit in je triatlontraining op te nemen. Je wordt er veel sterker van, leert techniek door te ervaren en je kunt in minder tijd trainen. Er zijn ook wedstrijden waar niet alle stukken verhard zullen zijn bij het hardlooponderdeel. Heb je een wedstrijd met een (deels) onverhard parcours uitgezocht? Neem trail run trainingen dan op in je trainingsprogramma. Misschien niet elke week, maar train gericht door te trainen wat je nodig hebt. Vergelijk trouwens ook de tijden van die onverharde looponderdeel triatlons dan ook niet met een geheel verhard parcours.

SNELHEIDWERK TRAINEN

Met fartlek en intervaltrainingen wordt je sneller. Je kunt dit ook trainen tijdens je trailrun. Tenminste als je je daar comfortabel genoeg bij voelt en als je route dat toe laat. Varieer in snelheid tijdens je trailrun. Denk er wel aan dat het minder snel gaat als op de weg en dat het uiteindelijk zwaarder is om dit op onverharde ondergronden te trainen. Dus het is helemaal niet onverstandig om iets af te wijken van je trainingsschema wanneer je dit op de verharde weg zou doen. De belangrijkste training is altijd de volgende!

NIET SLOFFEN!

Wat een trailrun zwaarder maakt is dat je je voeten moet optillen. Je kunt niet tijdens je warming up of cooling down lekker met je schoenen over de grond slepen. Of je wil zo efficiënt mogelijk je voeten dichtbij de grond houden. Bij een trail run gaat het echt anders en kunnen er zelfs vervelende ongelukken gebeuren als je je voeten zo dicht bij de grond wil houden. Dus: Til je voeten op!

HEUVELS

Geniet van de heuvels en neem ze gerust nog een paar keer. Dat helpt je om je spieren te trainen en ook om je conditie te verbeteren. Je kunt een goede armzwaai oefenen en je stelt je core op de proef. Neem kleine passen omhoog en laat je vallen naar beneden met grote passen, net als kinderen doen!

ANDERE CONDITIES

Het is aan te raden om in verschillende weersomstandigheden een trail te lopen, mits je je daar natuurlijk comfortabel bij voelt. Kijk wat je looptechniek doet in de modder, wanneer er sneeuw ligt of wanneer het kurkdroog is. Zoek andere routes op of ga lopen in een andere omgeving. Zo zie je niet alleen een ander uitzicht, maar geef je jezelf ook een nieuwe uitdaging. Ontdek de mooiste plekjes tijdens je trailrun en voel je vrij!

BOEM! 8 tips voor je trailrun.

Succes!

Lien

OOK INTERESSANT

Kijk elke dag naar nieuwe tips & tricks in de triatlon community!

VERBETER DOOR TE ERVAREN