STRATEGIE ZONDAG

SPORTMET

TIJD BESPAREN OM TE TRAINEN

Tijd besparen om te trainen.We hebben allemaal een leven en wanneer je aan triatlon doet, dan komt daar veel trainingstijd bij kijken. Door gericht te trainen, bereik je sneller en beter jouw gestelde doelen. Aan de andere kun je er ook voor zorgen dat je je tijd zo indeelt, dat je daar ook voldoende tijd voor kan maken. En daar zijn een aantal hacks voor. Zit er wat voor jou tussen?

RUIM METEEN OP

Heb je gesport? Goed gedaan! Wanneer je meteen opruimt en schoonmaakt, kan je de volgende keer de spullen zo weer pakken. Zorg ervoor dat alles een vaste plek heeft. Je weet waar je het hebt gelaten, hoeft geen tijd te besteden aan een zoektocht en het is weer klaar voor gebruik. Dit heeft nog een bijkomend voordeel. De meeste atleten houden zich niet netjes aan een cooling down en wanneer je gaat opruimen en schoonmaken, blijft je lichaam op een rustige manier in beweging.

SQUATS TIJDENS HET OPRUIMEN

Wanneer het tijd is om je huis op te ruimen, heb je er ooit weleens aan gedacht om daar een beetje een training van te maken? Pak je spullen van de grond door een diepe squat te doen bijvoorbeeld. Loop niet van de ene kant naar de andere kant van de kamer, maar doe een loopscholingsoefening. Of leg een boek op je hoofd en probeer aan je core te werken. Het kan allemaal! Opruimen wordt er leuker van en je hebt (een deel van) je training alweer gedaan!

KRACHTTRAINING TIJDENS THUISWERK

Nu de meeste mensen thuis werken en je de loopjes naar de koffiemachine mist, kan je elk uur of elke 45 minuten ook even een minuut of twee gaan planken, push ups of squats uitvoeren. Denk je dat je daarvan gaat zweten? Houd het dan bij flexibiliteitsoefeningen, bijvoorbeeld door je stroomlijn te oefenen voor het zwemmen. Het is goed voor je werkfocus en ook nog eens voor je sport.

VEEL VAN ALLES

Kook niet alleen de porties die je nodig hebt voor vandaag. Gooi veel meer in de pan en vries het in voor als je een keer niet wil of kan koken. Of bereid tijdens het koken meteen je ontbijtje voor de volgende dag door bijvoorbeeld de overnight oats hun werk te laten doen. Maak het jezelf gemakkelijk!

Dit principe geldt ook voor boodschappen. Koop groots in en zorg dat je altijd voorraad in huis hebt. Dan hoef je minder vaak naar de supermarkt te gaan en je hebt altijd wat in huis om te eten. En het geldt ook voor je sportkleding. Wanneer je genoeg kleding hebt, hoef je ook niet elke keer meteen te wassen. Maar dit geldt allen voor spullen en voeding die je nodig hebt. Veel hebben wat je eigenlijk niet nodig hebt, zorgt juist voor zooi en onrust.

Zorg ook voor veel bergruimte, zodat je een opgeruimd huis kan houden!

WEG ERMEE!

Veel op voorraad hebben wat je gebruikt is super handig. Maar veel spullen en voeding in huis hebben wat je (eigenlijk) niet nodig hebt, zorgt juist voor zooi en onrust. Dus weg ermee! Je krijgt er opbergruimte, rust , tijd en zoveel gemak voor terug.

GA JE EEN UUR OF LANGER TRAINEN?

Zet de wasmachine aan! Wanneer je terugkomt, kun je zo de wasmachine uitpakken. Voor de wasmachine hoef je echt niet thuis te blijven! Stinkt je was? Zet het dan in een emmer met een kopje witte azijn en wanneer je terugkomt, kun je de was in de machine doen. Na het wassen ruikt alles weer heerlijk fris!

SPORTKLEDING LATEN LUCHTEN

Wanneer je hebt getraind, dan is niet alle kleding vies of hoeft alle kleding in de was. Hang deze op aan een wasrek of waslijn om te luchten. Wanneer je deze weer nodig hebt, dan kun je het zo weer aantrekken.

ETEN IN DE OVEN

Maak je een lekkere ovenschotel? In de tijd dat het gerecht in de oven staat (afhankelijk van het gerecht), kan je echt wel even een snelle duurloop doen. Doe voordat je begint met koken alvast je hardloopkleding aan en wanneer de schaal in de oven staat, vertrek je meteen. Bij terugkomst staat er een lekkere maaltijd te wachten.

ADEMHALEN TIJDENS HET ETEN KOKEN

Een goede ademhaling laat je mentaal en fysiek ontspannen. Het zorgt ervoor dat je lichaamsprocessen optimaal kunnen werken en het levert je energie op. Super belangrijk dus! Wanneer je eten aan het koken bent en het ruikt heerlijk naar kruiden en specerijen, geniet dan van de geuren door ademhalingsoefeningen te doen.

VOOR HET SLAPEN GAAN

Een goede nachtrust zorgt voor een betere gezondheid en meer energie. Wanneer je klaar bent om te gaan slapen, zet je een meditatie aan van 10 tot 15 minuten. Hierdoor val je ontspannen en rustig in slaap en ga je voor een optimale slaapkwaliteit. De volgende dag kun je je weer vol inzetten met alle energie! Deze tip levert je energie op en dus ook tijdwinst.

IS HET ECHT NODIG?

Tegenwoordig zijn we bijna altijd bereikbaar en zijn er allerlei rollen die je zo goed mogelijk wil vervullen. Op social media laten mensen zich van hun beste kant zien en daar kan je druk van ondervinden om dat ook te willen en te doen. Dus naast dat je op een goede manier voor je triatlon wil trainen, kun je ook nog allerlei andere rollen goed willen vervullen, zoals een goede ouder zijn, werknemer, dat je opgeruimd en geordend met de meest hippe kleding en gezond en verzorgd voor de dag wil komen. Stel jezelf soms de vraag of het echt nodig is om te doen. Is het een 'must-have' of een 'nice-to-have'?

Tijd besparen om te trainen. Zo doe je dat!

Succes!

Lien

OOK INTERESSANT

Kijk elke dag naar nieuwe tips & tricks in de triatlon community!

TIJD IS KOSTBAAR