ZWEM ZATERDAG

SPORTMET

TECHNISCHE GROEI

“Werk aan je techniek”, wordt er geroepen door de trainer. Je herkent dat vast wel. Maar wat wordt hier nu mee bedoeld? En waar kun je allemaal op letten?

Ik vond het tijd om hier een stukje over te schrijven.

Als eerste wil ik je adviseren om niet aan alles tegelijk te gaan werken. Het beste is om een focuspunt te kiezen samen met je trainer en daar aandacht aan te blijven besteden. 

Je techniek verbeteren kun je doen door aandacht te besteden aan de drie basisonderdelen:

WEERSTAND VERMINDEREN

Je hele lichaam is weerstand in het water en dat kun je beperken door je ledematen niet uit te laten steken en je zo gestroomlijnd mogelijk te maken. Dat lijkt heel eenvoudig, maar het kan bijna altijd netter en strakker.

SNELHEID GENEREREN

Je maakt bewegingen die ervoor zorgen dat je een bepaalde kant op gaat. Als je deze bewegingen op een juiste manier inzet en de spieren die je hiervoor gebruikt krachtiger maakt, dan vergroot je je snelheid. Het is mooi dat je je eigen kracht gebruikt om jezelf snelheid te geven. Met je armen trek je jezelf naar voren en dan duw je je lichaam weg. Vergeet ook niet dat je benen voor stuwing zorgen. De belangrijkste punten hierbij zijn om geen bewegingen te maken die je de verkeerde kant op laten zwemmen dan jij wil en om de kracht in te zetten die daarvoor nodig is. Dus niet meer spieren aanspannen dan nodig!

SNELHEID CONTINUEREN

De schoolslag en de vlinderslag zijn een stop & go slag. Dat betekent dat je elke slag even stilstaat om daarna weer vaart te maken. Voor borstcrawl en rugslag geldt dat je je snelheid het best kunt proberen om zo constant mogelijk te houden. In een triathlon kunnen de afstanden voor het zwemmen vrij lang zijn, dus is dit voor de efficiëntie zeker van belang.

Deze drie basisonderdelen zijn voor elke zwemmer van belang om mee aan de slag te gaan. 

Waar heb jij nog groei te behalen?

SUCCES!

Lien

OOK INTERESSANT

FOCUS IS KRACHT!