DYNAMISCHE DONDERDAG

SPORTMET

SPIERPIJN VERHELPEN

Spierpijn verhelpen is zo fijn na een intensieve intervaltraining of wanneer je al een langere tijd bepaalde spieren niet getraind hebt. Heb je bijna nooit spierpijn? Dan heb je waarschijnlijk een goed getraind lichaam. Toch bouw je bij intensieve trainingen lactaat op in je spieren en veroorzaakt zware belasting microscheurtjes in je spieren. Hieronder een paar tips om de spierpijn te verhelpen.

NB: Mocht je echt je armen of benen niet meer kunnen bewegen na een intensieve training, neem dan contact op met een arts. 

WARMING-UP & COOLING DOWN

Een warming-up zorgt ervoor dat je je lichaam voorbereidt op een training door rustig te bewegen en de bloedsomloop lekker op gang te laten komen. Na afloop van een training even een paar minuten besteden aan een cooling down, doet echt wonderen. Je kunt zelfs nog even doorgaan met een korte yin yoga training. Stop je abrupt met een intensieve training, dan heeft je lichaam geen tijd gehad om alvast te beginnen met het herstel.

ZORG VOOR GOEDE VOEDING

Eiwitjes, eiwitjes en nog meer eiwitjes! Die zorgen ervoor dat je lichaam deze omzet naar bouwstenen die helpen om je microscheurtjes in je spieren te repareren. Denk aan een bak met kwark, of een lekkere tonijnsalade, een kipgerecht of een lekker stukje biefstuk. Een handje cashewnootjes helpt ook al. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor herstelvoeding in de vorm van een shake of een poeder die je kan toevoegen aan je toetje.

Wil je weten hoeveel eiwitten je nodig hebt? Dat is afhankelijk van je gewicht en je hebt ongeveer 1,5 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht binnen te krijgen per dag. Train je intensief? Dan heb je meer eiwitten nodig voor het herstel.

DE KRACHT VAN WATER

Je hebt vast weleens gehoord dat je 1,5 liter tot 2 liter water per dag hoort te drinken voor een goede gezondheid. Je lichaam bestaat voor ongeveer 70% uit water. Door elke dag voldoende water te drinken stimuleer je je stofwisseling en worden de afvalstoffen uit je lichaam afgevoerd.

Wist je dat wanneer je veel sport, dat je dan beter 2 tot 3 liter water kan drinken?

Dit is geen affiliate link voor SPORMET. De mening is echter dat dit echt de beste en lekkerste shake is en daarom wordt deze link gebruikt. Bestel en proef het zelf!

DIEPE, RUSTIGE ADEMHALING

Een diepe ademhaling zorgt er ook voor dat je sneller zult herstellen. Zuurstof is ook een brandstof voor je lichaam en wanneer je op een goede manier ademhaalt, kan je lichaam meer zuurstof naar je cellen brengen. Afvalgassen worden afgevoerd en blijven dan niet in je lichaam aanwezig. Super handig als je graag je herstel wil bevorderen. Adem in vier tellen in en in zes tellen rustig uit, waarbij je gebruikt maakt van een diepe ademhaling. Wi je hier het meest uithalen? Mijn tip is om dit elke dag voor je gaat slapen 10 minuten kan doen, het liefst door middel van een meditatie. Zorg voor een ontspannen houding en je slaapkwaliteit wordt ook meteen verbeterd.

LEKKER SLAPEN

Het is zo belangrijk dat je echt je rust pakt. Voor het herstel van je spieren en dus het verminderen van de spierpijn, helpt een goede slaap. Geef je spieren tijdens het slapen ongeveer 8 uur rust achter elkaar. De kwaliteit van de slaap is ook van belang.

SPORTMASSAGE

Een sportmassage lijkt heel lekker, maar wanneer je spierpijn hebt, kan het toch wat ongemakkelijk worden. Sportmassage kan wel degelijk helpen om je bloedsomloop te stimuleren en dat zorgt voor meer zuurstof naar je spieren en het afvoeren van afvalstoffen. De kunst is wel om zelf te ontspannen tijdens deze massage. Na de massage zullen je spieren meer ontspannen aanvoelen. Wat je ook kan doen, is zelf oefeningen doen met een foam roller.

KOPJE CAFEÏNE

Echt! In de Human Performance Laboratory hebben de onderzoekers ontdekt dat de inname van cafeïne zorgt voor minder pijn op de 2e en 3e dag na de intensieve trainingsbelasting. Dus geniet van een lekker kopje koffie of iets anders waar cafeïne in zit.

Spierpijn verhelpen. Is het gelukt?

Succes!

Lien

OOK INTERESSANT

Kijk elke dag naar nieuwe tips & tricks in de triatlon community!

DE VOLGENDE TRAINING IS DE BELANGRIJKSTE!