STRATEGIE ZONDAG

SPORTMET

SLIMME ZWEMTIPS OM SNEL OP NIVEAU TE KOMEN

Hoe kan je nu slim op je zwemniveau komen? De zwembaden zijn even dicht geweest. Zwemmen kan nu weer gelukkig en volgens de onderzoeken van de WHO is het ook heel veilig. Fijn! Bij veel zwembaden en verenigingen is er een protocol ingevoerd waarbij je je plek in het zwembad reserveert. Om iedereen een kans te geven, zullen er misschien wat trainingstijden of trainingen voor jou wegvallen. Het is wel zo eerlijk dat de hele vereniging of groep kan trainen. Vaak is de trainingsduur ook korter geworden door het wisselen van groepen. 

Hieronder staan 7 slimme zwemtips voor je om toch je zwemniveau te behouden of zelfs op te bouwen.

WEET WAT JE TE TRAINEN HEBT

Waar heb jij nog groei te behalen? Is dat door je techniek te verbeteren of je skills? Of mist er uithoudingsvermogen of snelheid? Vul het format van SPORTMET in en maak je eigen sportplan over Kun je je race pace niet zolang volhouden? Doe een zwemanalyse, voer zwemtesten uit of vraag het aan je trainer coach. Het allerbelangrijkste is dat je weet wat je te trainen hebt, want dan kun je het een stuk gerichter aanpakken. In de post ‘meten is weten’ staan er genoeg testen genoemd om je vooruit te helpen.

GERICHTE OEFENINGEN

Train alleen je conditie, techniek of skills die jou groei opleveren. Wanneer je bijvoorbeeld werkt aan je uithoudingsvermogen, dan ga je je ademhaling en ligging trainen. Heb je meer baat bij je handpositie verbeteren, dan zijn daar allerlei oefeningen voor die je gaat doen. Dat noem ik een focuspunt. Train het focuspunt zolang als nodig. Wanneer je tevreden bent over het resultaat, dan kun je een ander focuspunt pakken. 


TRAIN JE WEDSTRIJDSTRATEGIE

Bij triatlon wedstrijden heb je zeker een strategie nodig. Vlieg je er hard in? Wat doe je als je ingehaald wordt? Ga je vooraan je groep zwemmen, fietsen of hardlopen? Of hang je liever achter een andere atleet? Welk onderdeel van de triatlon heeft nu meer trainingsuren nodig? Kortom: Het is nu al belangrijk om te weten wat je wil gaan doen. Wil je op het eind een lange sprint in kunnen zetten? Dan heb je dat op de training te oefenen. Zo simpel is het. Bepaal dus niet alleen je doel, maar ook je strategie.

TRAIN OP RACE PACE

Gebruik Powerfins of Zoomers om op race pace te kunnen zwemmen en ook om je techniek of skills te kunnen trainen. Het is echt niet de bedoeling om elke training helemaal zelf deze snelheid te genereren, dan raak je overtraind. Daar heeft niemand wat aan. Ook paddles kunnen je helpen om op hogere snelheid te trainen zonder dat het tot uitputting leidt. Het is de bedoeling dat je je techniek en skills ook op snelheid optimaal kan uitvoeren. Dan heb je dat ook te trainen.

GEBRUIK JE BREIN

Atleten trainen vaak alleen hun lichaam. Oefeningen worden niet altijd optimaal uitgevoerd om naar het volgende onderdeel te kunnen. Dat is tijd die je niet optimaal ingevuld hebt. Zonde! Houd je hoofd erbij en train slim. Maak gebruik van mentale trucjes, zoals de superhelden pose of denk jezelf 3 centimeter langer in het water. Wanneer je thuis bent, dan kun je visualiseren over je strategie of focuspunt of mediteren voor de rust. Je bezige brein kun je beter inzetten, anders gaat deze zelf op pad.

TRAIN FLEXIBILITEIT & CORE

Thuis of in de sportschool kun je een matje pakken of even op de vloer oefeningen doen om je flexibeler te maken en / of om voor een sterker lichaam. Vooral een goede lichaamshouding met een rechte rug en je zo lang mogelijk maken is van belang. Niet alleen in het water heb je hier profijt van, ook voor het wielrennen en hardlopen is dit nodig. Het is slim om dit te trainen in je verloren trainingstijd.

LEREN COMMUNICEREN

Maak gebruik van sportbuddy’s, coaches, trainers, familie en vrienden. Vraag je trainers of coaches om informatie of advies over wat jij kunt doen om snel een niveau hoger te komen. Daar zijn ze voor. Wanneer je veel traint en wedstrijden doet, kun je een steuntje in je rug gebruiken en / of hulp bij de trainingen. Als iedereen in je omgeving weet waar je mee bezig bent en wat je wil bereiken, dan kunnen ze je ondersteunen, adviseren, inspireren en stimuleren. Dat is zo fijn! Communiceer wat je wil doen, bedenk hoe iemand jou kan ondersteunen en vraag dat aan diegene. Niet alles hoef je alleen te doen! Samen kom je veel verder dan alleen.


HET GAAT JE LUKKEN!

Succes!

Lien

OOK INTERESSANT

Kijk elke dag naar nieuwe tips & tricks in de triatlon community!

TRAIN GERICHT, DAT IS MINDER WERK