TECHNIEK

Positie 11

De techniekoefening positie 11 is makkelijk om uit te leggen, maar veel moeilijker om correct uit te voeren in het water. De bedoeling is om je hele lichaam helemaal lang te maken, je armen naar voren te doen op schouderbreedte (handen liggen op afstand tussen je schouder en je oor) en borstcrawl benen bij te zwemmen. Dat klinkt niet zo moeilijk en toch kan de oefening beste een beetje pijn doen als je niet zo soepel bent of als je niet op alles tegelijk kunt letten.

Waar je echt op moet letten, is dat je geen holle rug trekt. Dus je handen liggen zover mogelijk naar voren, je schouders zijn ontspannen, je nek is ook zo lang mogelijk en strekt ook mee. Maak je rug zo recht mogelijk. Je billen span je aan alsof er een muntje tussen zit en toch kan je een goede borstcrawl beenslag uitvoeren. Strek ook je voeten of lees de blog over hoe je zwemt met hardloopvoeten voor tips.

Vergeet niet om rustig en blijvend uit te ademen wanneer je hoofd in het water ligt. Haal adem door een schoolslag armslag te maken of met een rustige borstcrawl armslag.

Het is nogal veel om je focus op te leggen. Mijn advies is om deze oefening vaker te doen en om een aandachtspunt te kiezen. Wanneer je dat goed kan, dan kun je een ander focuspunt kiezen. 

MENTALE TIP: 

Denk jezelf 10 cm langer!

SUCCES!

Lien

OOK INTERESSANT

FOCUS IS KRACHT