SKILL

Navigeren, dit kun je proberen

Bij het zwemmen in open water is het belangrijk dat je navigeert. Je kijkt waar je naartoe wilt gaan en neemt de snelste route. Op het moment dat je kijkt, kost dat extra energie. Het kost bijvoorbeeld kracht om je hoofd op te tillen, daarna verandert je ligging in het water en wil je misschien compenseren voor het verlies in snelheid door juist een extra (been)slag te maken. Toch hoef je niet altijd je hoofd op te tillen. Hieronder worden drie manieren van navigeren toegelicht.

 

OVERSTEEK OF BOEI

navigeren in open water

Je zwemt in een groot open water en je ligt voorop of je bent alleen. Je wilt dit water oversteken of misschien naar een boei die in het midden ligt. Dan kun je niet anders dan echt gaan kijken. 

Je tilt je hoofd zo min mogelijk uit het water. Net genoeg om het navigatiepunt te kunnen zien! 

Is het navigatiepunt klein en kun je deze niet zo goed zien? Kijk dan of er iets achter staat wat groter is en sneller te spotten!

VOORGANGER

Je hebt geluk! Er zwemt iemand voor je. Je kunt de benen volgen van je voorganger en je hoeft dus je hoofd niet op te tillen. Yes!

Het vergt wel vertrouwen in het navigeertalent van je voorganger. Het bespaart energie door achter iemand te zwemmen en daar komt nog bovenop dat je zelf niet je hoofd hoeft op te tillen om te navigeren.

Handig is om naast iemand anders zijn of haar heup te gaan zwemmen, dan raak je iemand niet zo snel kwijt bij troebel water.

Zwem je er iets verder achter, dan kun je alsnog veel makkelijker op een gekleurde badmuts navigeren dan op iets wat veel verder weg is. Profiteer hiervan!

LANGS DE KANT

Stel je voor dat je langs een recht stuk kant of oever gaat zwemmen. Het hoeft maar aan een kan van je te liggen. Wanneer je ademhaalt naar de kant waar de kant recht is, check je meteen even of je nog net zo ver van de kant af ligt als de vorige keer dat je dat hebt gedaan. 

Nu hoef je geen energie te steken in het naar voren kijken. Je kunt inschatten tijdens het ademhalen of je nog op de goede lijn zwemt. Vergeet niet de andere kant hierin ook te trainen.

Mocht het ondiep zijn, dan kun je zelfs nog snelheid winnen door te gaan dolfijnen. Yes!

Welke manier van navigeren ga jij nu vaker trainen?

— Op dit moment zijn er maatregelen om het coronavirus tegen te gaan en ga ik er vanuit dat ook jij je daaraan houdt. Het zou kunnen dat je op dit moment niet alle manieren van het navigeren kunt proberen. Ik wilde ze wel noemen om een compleet beeld te geven van wat er mogelijk is. —

SUCCES!

Lien

OOK INTERESSANT

ELK INZICHT GEEFT NIEUW UITZICHT