MATERIAAL MAANDAG

SPORTMET

MUZIEK TIJDENS HET TRAINEN

Muziek tijdens het trainen. Dat is echt zo motiverend en het kan je training een enorme boost geven! Tijdens een triatlonwedstrijd is muziek niet toegestaan. Meestal wordt er door de organisatie muziek geregeld. Tijdens de training kan het fungeren als motiverend of als een soort tempotrainer. Hoe kan je muziek nu het beste inzetten, zodat je er optimaal van kan profiteren?

loopscholing met ondersteuning van de tempo trainer

MUZIEK ALS TEMPO TRAINER

Het is zo fijn om muziek op te hebben, dat precies een beat heeft voor het tempo dat jij aan het lopen bent. Het zorgt dat je je ritme behoud en je een heel stabiel tempo loopt met een bijbehorende pasfrequentie. Zo wordt een duurloop lopen en het tempo behouden een stukje makkelijker!

Yes! Je hebt je succesvol aangemeld

EEN ENERGIE BOOST!

Muziek kan je wel degelijk motiveren en je een enorme boost geven. Niet alleen door het tempo, maar ook door de teksten. De tekst kan je uitdagen of je wordt daar vrolijk van. Misschien doet het liedje je denken aan vroeger en heb je er goede herinneringen aan. Dat helpt om je focus te verbeteren en om plezier te hebben in het sporten. Tijd maken om bepaalde nummers klaar te zetten voor de volgende training is een super idee!

HARTSLAG VERHOGEN

Pas op wanneer je je hartslaggegevens gaat uitlezen uit je smartphone of smartwatch. Het kan zomaar zijn dat je hartslag niet een paar slagen hoger is, maar rond de 8 á 10 slagen per minuut is ook niet ondenkbaar. Boost muziek kan je goed inzetten om je lichaam voor te bereiden op de training en om een fijne warming-up op te doen. Wanneer je je trainingen op hartslag doet, dan kan het zomaar zijn dat muziek met een flink tempo erin toch echt kan zorgen dat je hartslag wordt verhoogd.

Wat zegt je hartslag over je herstel?

VERLAAG JE HARTSLAG

Het is echt een top trucje om muziek te horen tijdens je training met een langzamere beat. Muziek waar je rustig van wordt. Waarom? Omdat je dan lagere hartslagzone kan blijven lopen en toch je looptempo kan aanhouden. Het maakt echt verschil. Probeer het eens uit! Je trainingen worden er alleen maar beter van.

FOCUS IS KRACHT

Wanneer je aan het hardlopen bent en lekker wil leren door een podcast van iemand te luisteren, dan zul je die ook echt makkelijker in je opnemen. Het is wetenschappelijk bewezen dat je wandelend ook beter vergadert. En dat kun je ook in je sport toepassen. Praat je ook nog mee of terug, dan zet je je creatieve deel van je hersenen aan en ben je op je best om problemen op te lossen. Dus...doe je best!

Muziek tijdens de training. Wat doet het voor jou?

Succes!

Lien

OOK INTERESSANT

Kijk elke dag naar nieuwe tips & tricks in de triatlon community!

JIJ BENT HET WAARD!