VOEDING VRIJDAG

SPORTMET

micronutriënten

MICROWATTES?

Micronutriënten. Misschien weet je al heel goed wat het inhoudt, misschien niet. Het zijn de vitaminen & mineralen. “Ohhh, zeg dat dan meteen!”, hoor ik je al denken. Vitaminen en mineralen leveren geen energie, maar zijn onmisbaar voor je functioneren. Ze zijn nodig voor het vrijmaken van energie uit de macrovoedingsstoffen en van de aminozuren uit eiwit. Daarnaast zijn ze essentieel voor het goed laten verlopen van veel processen in jouw lichaam. Best indrukwekkend dus dat voedingsstoffen waarvan je minder dan een gram per dag nodig hebt zoveel effect hebben!

VERSCHIL VITAMES & MINERALEN

Vitaminen en mineralen zijn betrokken bij veel van de chemische reacties die elke dag in je lichaam plaatsvinden. Maar wat is eigenlijk het verschil tussen deze twee? Nou, vitaminen komen uit de ‘levende’ natuur (en worden door sommige planten of dieren zelf aangemaakt) en mineralen komen uit de ‘dode’ natuur. Zo worden mineralen uit de aarde opgenomen door planten.

Veel mineralen, zoals calcium en magnesium, hebben een structurele rol in het lichaam. Je lichaam kan de meeste vitaminen en mineralen niet zelf aanmaken, dus we moeten het onder andere uit onze voeding halen. Bij een tekort aan deze essentiële vitamine en mineralen kunnen gezondheidsklachten ontstaan. Bijvoorbeeld: onder andere bij een aantal types van migraine wordt dit in verband gebracht met een tekort aan magnesium. Een goed uitgebalanceerd voedingspatroon helpt om de vitaminen en mineralen te leveren die je nodig hebt. Soms is dit echter lastig met onze drukke levensstijl.

KOM IK IETS TE KORT?

Wat we zien bij de Nederlandse bevolking (volgens RIVM) is dat de inname van oa vitamine B3, B12 en de mineralen koper, magnesium en zink voldoende zijn. Daartegenover staat dat calcium, ijzer vitamine A, B2, C en folaat weer laag is bij een deel van de bevolking. Maar wat zegt dit nu over jou als sporter?

MICRONUTRIËNTEN

Wat gebeurt is dat bij intensief sporten je flink zweet waarbij je mineralen zoals calcium, magnesium, natrium en kalium verliest die je misschien niet bewust extra wordt aangevuld. Als je een lage energie-inname hebt (weinig calorieën) of eenzijdig eet, dan heb je risico op tekorten. Hierdoor kan je energie echter wel omlaaggaan.

Herken je dat wanneer je thuiskomt in de namiddag van werk dat je het liefste een dutje op de bank wilt doen? Dan kan dat een signaal zijn dat je een stukje aanvulling kan gebruiken. Je wilt niet dat dat de reden is waarom je energie en motivatie omlaaggaat en je sport- en gezonde voedingspatroon simpelweg niet vol te houden is. Het mooiste is om je vitaminen & mineralen uit je voeding te halen, maar het nemen van een dagelijks vitaminen- en mineralensupplement kan helpen om de juiste hoeveelheden binnen te krijgen en fit te blijven. Merk je dat je weleens een moe en futloos gevoel hebt

Merk je dat je weleens een moe en futloos gevoel hebt en wellicht tekorten hebt? Laat het me weten via een e-mailtje en ik help je met uitzoeken waar verbeteringen te behalen zijn in jouw voedingspatroon ter ondersteuning om jouw doel te behalen.

Sportieve & gezonde groet,

Justine

Volg me voor leuke, bewegings-, voedings- en mindsettips

HAPPY FIT TEAM