DENDER DINSDAG

SPORTMET

LOOPSCHOLING kort grondcontact MET TEMPO TRAINER

Een manier om sneller te gaan hardlopen is om je grondcontact zo kort mogelijk te houden. Je gaat van stamp, stamp, stamp, naar stap, stap, stap naar pas, pas, pas, naar tik, tik, tik. Dit kun je oefenen door middel van loopscholing.

Je hebt verschillende oefeningen met loopscholing om het korte grondcontact te trainen en om dat te ondersteunen kun je een tempo trainer gebruiken. Een tempo trainer geeft op een bepaald tempo piepjes. Op de snelheid van die piepjes voer je de oefening uit. Elke keer heeft een voet contact met de grond wanneer je een piep hoort.

APP: METRONOME TEMPO LITE

De app heet 'Metronome Tempo Lite' en is gratis te downloaden voor OiS en voor Android via de appstore of de playstore. Het werkt echt super simpel. Je zet het tempo op een bepaalde frequentie, drukt op start en de piepjes beginnen. Je hoort 3 dezelfde piepjes en 1 piep is wat hoger. De app is gratis te downloaden in de playstore en de appstore.

TEMPO TRAINER INSTELLINGEN

Voor de loopscholing is een frequentie tussen de 160 en 180 aan te raden. Wanneer je voor het 160 tempo kiest, dan doe je de oefening van de loopscholing wat trager, zodat je echt een goede lichaamshouding moet vasthouden. De focus ligt dan daar op.

Wanneer je het tempo op 180 zet, dan zullen de oefeningen in een lekkere flow gaan. Het grondcontact houd je dan echt lekker kort. Raffel de beweging niet af door je benen opeens minder hoog op te tillen.

De oefeningen hieronder worden voorgedaan door Berjan Bolks, hardlooptrainer van Triatlon Club Twente. Zet even je geluid aan, dan hoor je de piepjes ook.

OEFENING 1

Maak je lichaam zo lang mogelijk, kijk vooruit en hef je ene knie na de andere. Je bovenbeen staat in een hoek van 90 graden wanneer je deze heft, de knie staat in een hoek van 90 graden en je voet ook. Met je voet tik je zo kort mogelijk de grond aan op de piep. Je armen bewegen vanzelf mee. Wanneer je je linkerknie omhoog hebt, is je rechterarm voor en andersom.

METRONOME: TEMPO LITE

GRATIS APPLICATIE

OEFENING 2

Dit is oefening 1 met een twist. Houd je armen gekruist voor je borstkas of je legt je linkerhand op je rechterschouder en je rechterhand op je linkerschouder. Daardoor blijft je bovenlichaam recht naar voren wijzen. Houd je rug recht. Til elke knie net zo hoog op als in oefening.

OEFENING 3

Houd je knieën recht en beweeg je benen naar voren. Probeer hier ook weer zo kort mogelijk de grond aan te tikken door je voeten meteen na het contact omhoog te laten wijzen. De piepjes van de tempo trainer ondersteunen je hierin. Je lichaam rechtop blijft en je heupen naar voren.

Hoe leuk is het om met een tempo trainer te trainen?

SUCCES!

Lien

OOK INTERESSANT

Kijk elke dag naar nieuwe tips & tricks in de triatlon community!

ZET EEN VOET VOOR DE ANDER