DENDER DINSDAG

SPORTMET

IS HIIT GESCHIKT VOOR TRIATLETEN?

Is HIIT geschikt voor triatleten? Om deze vraag te beantwoorden, laten we eerst even uitleggen wat HIIT is en hoe het werkt in het hardlopen. HIIT (High Intensity Interval Training) komt uit de fitness en het is een trainingsvorm waarbij je in weinig tijd hetzelfde resultaat bereikt dan bij een andere trainingsvorm. Dat maakt HITT heel interessant voor sporters. Omdat triatleten veel trainingsuren maken,  zou HIIT de oplossing zijn om wat tijd te kunnen winnen.

WAT IS HIIT?

Bij HIIT gaat het erom dat je korte intensieve inspanning afwisselt met korte momenten van (actieve) rust. Wanneer je inspanning levert, dan is deze explosief en bij de (actieve) rust is je lichaam ontspannen. Je gaat er dus echt voor! Je hartslag mag tussen de 90-95% zitten en je rust intensiteit is 55-70%.

OPBOUW TRAINING MET HIIT

HIIT is een trainingsvorm die je kan inzetten voor allerlei sporten, dus ook voor het hardlopen. Van tevoren doe je een goede warming-up, gevolgd door (techniek) oefeningen specifiek voor de sport en daarna kan je kiezen om de trainingsvorm HIIT inzetten. Na de HIIT volgt er natuurlijk een cooling-down. (Lees de post: opbouw training hardlopen.) Houd je je niet aan deze opbouw of je bent niet warm na de warming-up, dan vergroot dat de kans op blessures.

WAAROM HIIT?

Uit onderzoek is gebleken dat wanneer je 2 minuten HIIT training doet, dat dat vergelijkbaar is met 30 minuten matig intensief bewegen. Dat is niet alleen tijdwinst, maar je behoud ook alle andere voordelen van het sporten. Hieronder de voordelen op een rijtje.

DE VOORDELEN

Is HIIT geschikt voor triatleten?

VOORBEELD HIIT VOOR HET HARDLOPEN

HIIT training kan in allerlei variaties worden uitgevoerd.

Begin met 30 seconden sprinten en daarna 30 seconden rust nemen. Je doet dit minimaal 10 minuten en maximaal 30 minuten. 10 minuten is voor een beginner echt al best wel lang. Doe je dit 1 training in de week, dan zie je al voordelen. Wanneer je als hardloper dit 3 tot 4 keer in de week doet, dan haal je het meeste resultaat uit deze trainingsvorm.

Wanneer je meer gevorderd bent en deze trainingsvorm gewend bent, dan kun je ook opbouwen naar 2 minuten explosief hardlopen en 1 minuut rust houden.

TIP!

Bij de langere intervallen, kun je ook beter je intensiteit op 90% uitvoeren en niet op 95% - 100%.

DE NADELEN

IS HIIT GESCHIKT VOOR TRIATLETEN?

Triatleten maken heel veel trainingsuren en het zou echt geweldig zijn om de tijdwinst te kunnen pakken van de HIIT trainingsvorm. Wanneer de intervaltraining vervangen kan worden door de HIIT trainingsvorm, ontstaat er al voordeel. Minder voordeel door de combinatie met duurtrainingen, maar winst is winst. Toch zijn de risico's hoog. Zeker wanneer je een dieseltje bent en sprinten je niet goed ligt.

Triatleten zijn er in alle soorten en maten. En dat maakt het antwoord op deze vraag zo lastig. Of HIIT bij jou past voor het hardlooponderdeel, dat hangt er van af. HIIT kan geschikt zijn voor triatleten die van nature al een super sterk lichaam hebben dat niet snel geblesseerd raakt bij het sprinten. De atleet die zich houdt aan de rust, de intensiteit die opgegeven wordt en toch niet even langer doorgaat. Kan jij je hierin vinden? Dan is het geschikt voor jou. Zo niet, dan zijn er genoeg andere trainingsvormen. Dat geeft niet, want de meeste triatleten vinden dat HIIT bij het hardlopen een te groot risico is voor het oplopen van blessures.

Succes!

Lien

OOK INTERESSANT

Kijk elke dag naar nieuwe tips & tricks in de triatlon community!

ZET EEN VOET VOOR DE ANDER