DYNAMISCHE DONDERDAG

SPORTMET

HAAL MEER UIT JE ADEMHALING

Haal meer uit je ademhaling! Dat is echt een tip voor iedereen, atleet of niet. Voor atleten heeft dit allemaal extra voordelen bij het sporten. Het helpt bij het vergroten van je duurvermogen, je kunt langer je snelheid vasthouden en draagt bij aan een sneller herstel. Er is zelfs een ademhalingstrucje die je kan inzetten om een goede start te maken bij een wedstrijd of een training. En er zitten nog zoveel meer voordelen aan. Je ademhaling heeft nu eenmaal een enorme impact op je gezondheid van je hele lichaam. Pak hier je winst!

DE OORZAAK

De term stress wordt vaak verkeerd gebruikt. Het betekent alles wat we meemaken, dus niet alleen de negatieve situaties, maar ook de positieve. Alle dingen die je doet en ervaart kosten of leveren je energie. Alles wat we meemaken heeft een effect op onze ademhaling en dus op ons lichaam.

Denk maar eens dat je het uit kan schreeuwen van blijdschap, dan gaat alle lucht snel je lichaam uit en komt er een soort ontspanning. Wanneer je iets heel spannend vindt, dan stokt je ademhaling en staat deze even stil. Of wanneer je onder flinke druk staat, kan je heel oppervlakkig gaan ademhalen. Of wanneer je een enorme inspanning levert, kan je je ademhaling zomaar vergeten. Duren deze emoties eventjes, dan is er echt niets aan de hand. Dat is volstrekt normaal. Houdt het langer aan, dan leer je jezelf iets aan wat je liever niet wil.

WAT VOOR EFFECT HEEFT EEN VERKEERDE ADEMHALING?

Adem in en houd deze vast, wat gebeurt er dan met je lichaam? Je merkt dat je je armen tegen je romp gaat klemmen en je nek is totaal aangespannen. Probeer nu eens heel oppervlakkig adem te halen. Wat gebeurt er nu? Merk je ook dat je schouders omhoog blijven en totaal niet kunnen ontspannen?

Denk eens even een stapje verder. Stel je voor dat je de hele dag oppervlakkig blijft ademen, is dat niet een volledige krachttraining voor je schouders? Ben je dan niet eerder vermoeid op een dag vanwege deze inspanning? Kan het niet zijn dat je aan het eind van de dag een paar pijntjes krijgt in je nek, schouders of in je armen? Het is inderdaad een hele logische conclusie dat je ademhaling echt invloed heeft op alles wat we doen en vooral wat we onbewust doen. Want we staan echt niet genoeg stil bij hoe we ademen, terwijl de impact super groot is!

HOE ADEM JE OP EEN GOEDE MANIER?

Ademhalen gaat geheel door je neus wanneer je geen intensieve activiteiten doet. Adem in en verplaats je ademhaling zo diep mogelijk in je buik. Je navel komt dan naar voren. Hierdoor wordt je ademhaling rustig en ontspannen. Je hebt telkens een kleine pauze tussen het in- en uit ademen.

HERSTEL BETER MET EEN RUSTIGE ADEMHALING

Adem 4 tellen in, houdt 1 tel rust en adem dan 6 tellen uit. Gebruik alleen je neus. Doe dit een paar keer achter elkaar. Word je er rustiger van en voel je je lichaam al ontspannen? Dan betekent dit dat je het nodig hebt en dat hebben we allemaal. De meest succesvolle mensen maken elke dag hier minimaal 10 minuten de tijd voor in de vorm van een meditatie. Het effect op je lichaam is groot en ook op de 'drukte' in je hoofd.

ADEMHALING WANNEER JE SPORT

Ademen tijdens intensieve activiteiten gaat heel anders. Je probeert zoveel mogelijk lucht binnen te krijgen en deze zo snel mogelijk weer kwijt te raken om nieuwe zuurstof tot je te nemen. Adem in door je neus en je mond en adem uit door je mond. Zo kun je optimaal zuurstof binnenkrijgen en afvoeren. Je ademt bijna net zo snel in als uit. Meestal duurt het uitademen nog net een tel langer, maar het verschil is echt kleiner. Dat merk je vooral als je echt heel snel gaat. Bij bijvoorbeeld een duurloop is het verschil in tijd tussen het in- en uitademen groter.

ZWEMMEN & GOEDE ADEMHALING

Zwemmen is natuurlijk weer een hele andere tak van sport wanneer het gaat om je ademhaling. Bij je borstcrawl over een lange afstand bijvoorbeeld, adem je snel en diep in door je mond en blaas je geleidelijk en gedurende de tijd dat je hoofd onderwater ligt uit door je neus. Je zorgt dat je je hele borstkas vult met lucht tijdens het halen van een snelle hap lucht. Daarna begin je meteen met het gedoseerd uitblazen door je neus en je laat de luchtbellen onder je lichaam door gaan. Dat is de optimale manier van ademen om volledig te profiteren van je duurvermogen, zoveel mogelijk zuurstof naar je spieren te krijgen en alle processen in je lichaam op gang te houden.

ADEMHALINGSTRUC VOOR BETERE SPORTPRESTATIES

Er is een trucje wat je kan doen voordat je gaat sporten om een beter resultaat te krijgen. Wanneer je een minuut voor je activiteit alvast gaat ademhalen alsof je intensief sport, zullen je spieren al meer zuurstof hebben gekregen en je lichaam is voorbereid. Het resultaat is dat je een betere start hebt van je wedstrijd of training. En dit is zo makkelijk om toe te passen. Alsjeblieft!

Haal meer uit je ademhaling! Dat levert zoveel voordelen op.

Succes!

Lien

OOK INTERESSANT

Kijk elke dag naar nieuwe tips & tricks in de triatlon community!

JE RUST IS JE TRAINING