VOEDING VRIJDAG

SPORTMET

GEZOND MET HAVERMOUT

Havermout is echt een must om in huis te hebben voor iedere sporter en ook iedereen dit dat niet is. Waarom? Er zijn genoeg redenen op te noemen. Haverhout bevat veel vezels, wat goed is voor je darmen en dus een soepele stoelgang. Het verlaagt het risico op hart- en vaatziekten en verlaagt je cholesterol. Onderzoekers in North Carolina hebben ontdekt dat de beta-glucanen in havermout kunnen je immuunsysteem stimuleren om afweercellen aan te maken die een virus bestrijden. Dat is interessant in deze tijd met het coronavirus. Ook bevat havermout ijzer, vitamine B1, B6 en B11 en dat geeft je een energie boost. 

WAT ZIT ER IN HAVERMOUT

Havermout is een graan en van dat graag worden havervlokken gemaakt. Het bestaat uit oplosbare vezels die ook bètaglucanen genoemd worden. In havermout zit ijzer, vitamine B1, B6 en B11, mineralen en anti-oxidanten. Havermout wordt vaak door een eiwitrijk product gedaan. Dat heeft weer het voordeel dat je dan ook eiwitten en calcium binnen krijgt.

HOE WERKT DAT?

De bètaglucanen in de havermout nemen vocht op en binden zich met vetzuren, galzouten en cholesterol en zo komt er minder van dit alles in het bloed terecht. Bij een inname van ongeveer 3 gram of meer van deze bètaglucanen per dag kan je cholesterolgehalte echt omlaag gaan. Een goed cholesterolgehalte draagt bij aan de verminderde kans op hart- en vaatziektes.

Doordat de havermout eerst opzwelt in de maag, krijg je een vol gevoel. De koolhydraten, het ijzer en de vitamines worden langzaam afgegeven aan het bloed, dus je behoud ook langer een vol gevoel. Doordat dit langzaam gebeurt, krijg je ook geen piek in je glucosegehalte en de energie boost die je krijgt duurt ook langer. Heb je als atleet vaak trek? Doe eens een schepje havermout in je hersteldrank of in je kwark.

Onlangs hebben onderzoeker aan de universiteit van North Carolina zelfs ontdekt dat de bètaglucanen ervoor kunnen zorgen dat je afweersysteem al geactiveerd wordt tegen virussen. Zeker een belangrijk punt in deze tijd en niet alleen voor atleten.

ADVIES

- Vervang niet al je boterhammen door havermout, want in brood zit jodium en dat heb je ook nodig!

- Let op bij het toevoegen van gedroogd fruit aan een maaltijd met havermout. Gedroogd fruit kan veel meer suikers bevatten dan vers fruit.

Geniet volop van je havermout gerecht en profiteer van alle gezondheidsvoordelen.
Gezond met havermout!

Succes!

Lien

OOK INTERESSANT

Kijk elke dag naar nieuwe tips & tricks in de triatlon community!

GEZOND MET HAVERMOUT