ZWEM ZATERDAG

SPORTMET

GERICHT TRAINEN MET HET PLANKJE!

De stapel plankjes hoort gewoon bij het zwembad. Je ziet ze vaak bij binnenkomst al liggen en zijn er in verschillende kleuren en maten. De meeste atleten trainen er alleen hun beenslag ermee. Maar je kunt zoveel meer tegelijkertijd mee trainen en er voordeel uit halen. Gericht trainen met het plankje, hoe doe je dat? Hieronder staat het voorbeeld waarin je de borstcrawl beenslag traint en daar komt steeds meer bij om de oefening optimaal uit te voeren. Dat scheelt weer trainingstijd en het levert je een betere techniek op. Lukt het niet in een keer om alles mee te pakken, bouw het dan rustig op.

BORSTCRAWL BEENSLAG

De bekendste oefening is om het plankje vast te houden met beide handen en te focussen op de beenslag. Het plankje zorgt ervoor dat je armen niet in het water zakken, doordat het plankje enig drijfvermogen heeft. Je traint dus je basissnelheid en de techniek van je borstcrawl beenslag.

BORSTCRAWL BEENSLAG & LIGGING

De oefening die hierboven genoemd staat kan beter! Je houdt hierbij ook rekening met je ligging. In plaats van lekker op het plankje te hangen en te kletsen met je mede atleten, train je meteen je ligging erbij. Je zorgt dat je hoofdpositie goed is en dat je hele lichaam een lange plank is. Dat betekent dat je je navel naar het plafond drukt en je voeten gestrekt. Je armen houd je gestrekt voor je met het plankje zo vast dat je handen in de breedte gezien ergens tussen je oren en je schouders liggen. Op deze manier is het veel makkelijker om vanuit je heupen de borstcrawl beenslag te doen.

BORSTCRAWL BEENSLAG, LIGGING & ADEMHALING

Dit bedoel ik nu met gericht trainen. Zorg ervoor dat als je een oefening doet, dat je die optimaal uitvoert. Zo kun je de bovenstaande oefening ook nog uitbreiden met een goede ademhaling. Blaas door je neus rustig je adem uit wanneer je hoofd in het water ligt. Wanneer je adem gaat halen, dan doe je ook alleen dat. Lees de sinterklaaspost van 5 december: Hoe de stoomboot helpt bij de ademhaling. De ademhaling kan je oefenen door een armslag te maken en dan weer het plankje vast te pakken.

...EN OOK NOG STRETCHEN VOOR HET STROOMLIJNEN

Wanneer je de bovenstaande oefening goed uitvoert, train je dus meteen een stuk techniek van je borstcrawl. Wanneer je je handen op de de plank legt, stretch je ook nog een klein beetje je armen en de zijkant van je romp. Het maakt een klein beetje uit of je je handen naast elkaaar op het plankje legt of op elkaar. Wanneer je ze op elkaar legt, dan heb je een grotere stretch. Wissel af welke hand er boven ligt.

Dat is nu gericht trainen met het plankje!

Succes!

Lien

OOK INTERESSANT

Kijk elke dag naar nieuwe tips & tricks in de triatlon community!

WAT EEN SPUL!