VOEDING VRIJDAG

SPORTMET

FOCUS OP VEZELS

Vezels in je voeding zijn belangrijk voor een normale spijsvertering die weer belangrijk is voor je gezondheid. Daarnaast geven vezels je een verzadigd gevoel na het eten én ze verminderen het risico op hart -en vaatziekten. Best krachtig dus die vezel, maar uit onderzoek blijkt dat ruim 75% van de van de mensen de dagelijkse aanbeveling van 30-40 gram vezels niet halen. Vandaag meer info over wat vezels zijn, welke types er zijn en wat belangrijk is voor sporters. Leg vandaag je focus op vezels!

WAT ZIJN VEZELS?

Voedingsvezels is de verzamelnaam voor een diverse groep koolhydraten die niet door de dunne darm wordt verteerd of opgenomen, waardoor deze in de dikke darm terecht komen. Vezels zijn voornamelijk terug te vinden in de celwand van planten. Belangrijke bronnen voor vezels zijn onder andere groeten, fruit, volkoren producten, maar ook peulvruchten en noten.

In dierlijke producten zijn geen vezels terug te vinden. Het is echter wel mogelijk dat er vezels zijn toegevoegd bij de bewerking van voedsel. De voeding die wij eten bestaat uit een mengsel van verschillende soorten vezels en deze hebben verschillende effecten in ons lichaam. Je hebt een combinatie nodig van zowel oplosbare als onoplosbare vezels.

OPLOSBARE VEZELS

De vezels in deze producten zwellen op als ze in contact komen met vloeistof in je maag. Op die manier heb je langer een verzadigd gevoel.

Om de oplosbare vezels binnen te krijgen kan je kiezen uit onder andere de volgende voeding:

ONOPLOSBARE VEZELS

Deze vezel lost niet op in het water, maar absorberen het water. Het is daarom belangrijk om veel te drinken in combinatie met een vezelrijk eetpatroon. Sterker nog, als je niet genoeg drinkt werken de vezels averechts. Advies hierbij is 1,5-2 liter vocht te drinken per dag. De vezels voeren vervolgens de afvalstoffen in je lichaam af.

Om de onoplosbare vezels binnen te krijgen, eet je onder andere:

SPORTEN & VEZELS

Voor sporters is het in specifieke omstandigheden verstandig om niet te grote hoeveelheden vezels te eten. Het kan zijn dat als je gevoelig bent voor darmklachten, dat je last krijgt bij krampen tijdens de inspanning. In dat geval is het verstandig om vlak voor het sporten volkoren- en vezelrijke producten zoals volkorenbrood te vermijden, zodat je geen opgeblazen gevoel krijgt. Kies dan voor vezel arme koolhydraten, zoals een lekkere sportdrank.

Wanneer je een gevarieerd voedingspatroon hebt, met de bovenstaande producten daarin opgenomen, dan zit je waarschijnlijk goed in je vezels. Yes! Als je moeite hebt met het binnenkrijgen van vezels, overweeg dan om supplementen hiervoor te gebruiken.

KOM JE ER NIET UIT?

Mocht je nou nog vragen hebben over dit onderwerp of meer willen weten wat ik voor je kan betekenen omtrent coaching in voeding, stuur me vooral een berichtje. Allways happy to help!

Focus op vezels!

Sportieve en warme groet,

Justine

OOK INTERESSANT

HAPPY FIT TEAM