WIELREN WOENSDAG

SPORTMET

EFFICIENT SCHAKELEN

Efficiënt schakelen gaat je helpen op de racefiets. Wanneer je niet in de juiste versnelling fietst, ga je dat merken aan je lichaam. Vooral je knieën hebben daar heel veel last van. De meeste atleten fietsen eerder in een te hoge versnelling dan een te lichte en dat zorgt ervoor dat je je energie verspilt. Welke versnelling bij jouw past hangt af van verschillende factoren. Is de weg vlak of heuvelachtig? Met welke snelheid fiets je nu? En wat kan jouw lichaam aan. 

De basisregel luidt dat wanneer je teveel kracht zet op de pedalen, dan heb je even een tandje terug te schakelen. En dat geldt natuurlijk ook andersom. Wanneer je te makkelijk ronddraait en misschien zelfs extra gaat bewegen met je bovenlichaam, dan schakel je een tandje bij.

SCHAKELEN

Met links schakel je je voorste tandwiel en met rechts schakelt je achterste tandwiel. Schakel alleen wanneer je vooruit aan het trappen bent. De ketting dient gespannen te staan om het tandwiel goed te pakken en dat is het geval wanneer je vooruit trapt.

EFFICIENT SCHAKELEN

Zorg dat wanneer je stilstaat je begint met trappen vanuit een lichte versnelling. Zo kan je gemakkelijk en snel snelheid maken, oftewel accelereren. Wanneer je voelt dat de versnelling te licht is geworden om in te trappen, schakel je een versnelling omhoog. Dan wacht je weer totdat de versnelling weer te licht is geworden en schakel je weer een tandje erbij. Dit gaat dus heel geleidelijk. Een versnelling is te licht wanneer je extra gaat bewegen met je bovenlichaam en niet meer goed stil kan zitten op het zadel. Dat wil je voorkomen. Net voordat dit gebeurd schakel je op.

Wanneer je vaart gaat minderen, schakel je weer terug naar een lichter verzet, zodat je gemakkelijk vanuit weinig of geen snelheid weer kan accelereren. Voor een bocht of oversteekplaatsen met wat slechter zicht verminder je vaart. Bij een stoplicht of een andere voorrangssituatie in het verkeer kom je tot stilstand. Proactief bezig zijn met de situaties in het verkeer en met het schakelen, leveren je heel wat voordeel op tijdens het wielrennen.

DE STRIJD TEGEN DE ELEMENTEN

Wanneer het waait, kost het je meer of minder kracht om de pedalen rond te draaien. En ook hier pas je je schakelgedrag op aan. Schakel bij tegenwind een tandje terug en wanneer je de wind in de rug hebt, kun je er een tandje bij doen. Hierdoor kan je een constant trapritme fietsen en dat houd je langer vol.

Pas ook je schakelgedrag aan voor heuvels en bergen. Bij de afdaling schakel je naar echt een groot verzet, zodat je kan blijven trappen. De berg of heuvel op fietsen doe je in een lichter verzet. Tenzij je van de snelheid gebruik kan maken van de afdaling samen met jouw trapkracht en je daarmee over de heuvel kan komen. Dan zul je zien dat je echt lekker op snelheid kan blijven. Wanneer je echter een steile berg of heuvel ziet, schakel op tijd terug. Voorkom dat je onderaan al stil staat.

ADVIES

- Houd het trapritme hetzelfde. Dit is voor de meeste atleten tussen de 80 en 90 traprondes per minuut, oftewel RPM. Wanneer je omhoog fiets, dan ligt het RPM rond de 60.

- Begin je met wielrennen? Schakel 2 verzetten terug voor een bocht van 90 graden en schakel uit de bocht weer 2 verzetten geleidelijk erbij. Heb je meer al meer ervaring in het wielrennen, dan kun je dit naar eigen inzicht doen.

- Gebruik de grootste verzetten alleen als je er naartoe schakelt.

- Wanneer je je racefiets in de wisselzone zet bij de wedstrijd, let dan op dat je je racefiets in een lichter verzet hebt gezet, zodat je gemakkelijk snelheid kan maken.

LET OP!

- Zet je verzet niet te zwaar om blessures aan je gewrichten op de lange termijn te voorkomen.

- Voorkom dat je je ketting in de meest scheve houding zet. Je ketting slijt dan veel harder, je ketting kan er af gaan of kan zelfs knappen.

Succes!

Lien

OOK INTERESSANT

ER ZIJN NOG ZOVEEL WIELEN UIT TE VINDEN