VOEDING VRIJDAG

SPORTMET

EET JE GELUKKIG!

Eet je gelukkig! Kan dat? Ja, tuurlijk heeft eten invloed op hoe je je voelt. Net als sporten, een gezond leefritme, goed slapen, ontspanning, een mooie omgeving en inspirerende mensen om je heen. Maar vliegen de coronakilo’s er dan niet aan? Nee, want hier gaat het over gezond voedsel. Eten heeft invloed op de gezondheid van je hele lichaam. Het is je brandstof voor het leiden van jouw leven, dus ook voor de aanmaak van bepaalde hormoonstofjes die je gelukkig kunnen laten voelen. Om die stofjes aan te maken, heeft je lichaam bepaalde voeding nodig. Hoe kun je je nou gelukkig eten? Hieronder staat het op een rijtje.

SEROTONINE

Van het hormoon serotonine ga je je optimistisch en zelfverzekerd voelen en het beïnvloed je eetlust. Serotonine is een hormoon waarbij je darmen een flinke rol spelen. Het wordt namelijk grotendeels in je darmen geproduceerd. Van het hormoon wordt het slaaphormoon melatonine gemaakt. Dus als je darmen niet optimaal functioneren en je maakt minder serotonine aan, zul je ook minder melatonine aanmaken. Wat houdt dat in? Je optimistische en zelfverzekerde gevoel worden minder en daarbij kun je niet goed ontspannen en / of in slaap komen.

BANANEN ZIJN GEZOND!

Bananen, bruine rijst, kikkererwten, linzen, pompoenpitten en andere zaden bevatten het aminozuur tryptofaan. Dit is echt heel belangrijk bij de aanmaak van het hormoon serotonine, waar je je zo optimistisch en zelfverzekerd van gaat voelen.

HOUD JE DARMEN GEZOND!

Houd je darmen gezond! Je darmen hebben veel invloed op je gezondheid en hoe je je voelt. Denk maar eens aan 'de vlinders in de buik' als je verliefd bent of een 'misselijk' zijn van boosheid of frustratie. Dit zijn natuurlijk voorbeelden van gevoelens die fysiek worden geuit. Het werkt ook zeker andersom. Wanneer jij veel vezels eet en genoeg daarbij drinkt en beweegt, ga jij je beter voelen en kun je beter je rust pakken!

In peulvruchten, groente en fruit zitten veel vezels. Ook havermout bevat veel vezels. Zuurkool, kwark en yoghurt hebben een positief effect op een gezonde darmflora. Voor inspiratie om er lekkere gerechten mee te maken, staan onder het kopje 'Voeding Vrijdag' in de Triatlon Community een paar heerlijke, gezonde gerechten met groente en een lekker toetje met havermout.

ENDORFINE

Endorfine kennen we als het gelukshormoon. Het is niet alleen dat endorfine ons gelukkig laat voelen, maar het heeft ook een pijnstillende werking. Het wordt door ons eigen lichaam aangemaakt en dat biedt hoop. Dit kun je dus zelf opwekken door te gaan sporten, te knuffelen of te zoenen en te lachen. Wist je dat je door een goede diepe ademhaling ook endorfine aanmaakt? En zelfs door lekker buiten het UV licht op te vangen op onze huid. Voor heel eventjes kun je je zelfs gelukkig eten. Maak jezelf gelukkig!

PURE CHOCOLADE...NOM NOM NOM!

Eet je gelukkig met een stukje pure chocolade! Er zit een stofje in, phenylethylamine, het geluksstofje wat de afgifte van endorfine in de hersenen stimuleert. De triatleten en de hardlopers kennen dit stofje ook wel als de 'runners high'. Endorfine heeft een pijnstillende werking en zorgt voor een gevoel van geluk. Hierdoor blijft er minder ruimte over voor stress en angst.

DOPAMINE

Van dopamine voel je je vrolijk en energiek. Dat voel je niet alleen in je lichaam, maar ook mentaal ga je je hierdoor sterk voelen. Je kunt snel beslissingen nemen en het maakt je daadkrachtig. Dat is een heerlijk gevoel.

Foliumzuur, ijzer, magnesium, vitamine B3 en B6 zijn betrokken bij de synthese van dopamine in je lijf. De juist voeding, zoals groente, fruit en rood vlees, of voedingssupplementen kunnen ervoor zorgen dat je voldoende vitaminen en mineralen binnen krijgt. Zorg ervoor dat je elke dag voldoende beweegt.

WEER DIE BANANEN!

Het aminozuur tyrosine is een de bouwsteen van dopamine en adrenaline. Dit zit in veel voeding en als je ervoor zorgt dat je er genoeg van binnen krijgt, zul je je vrolijker en energieker voelen. Heel belangrijk als duursporter! Het zit in amandelen, avocado’s, bananen, rundvlees, kip, chocolade, koffie, eieren, groene thee en melk.

ANDERE STOFFEN VOOR DE AANMAAK VAN DOPAMINE

Pregnenolone zit in boter, zuivel, eieren en vlees. Resveratrol is een ook een stof dat helpt bij de aanmaak van dopamine en zit in bosbessen, veenbessen, cacao, donkere chocolade, druiven, pinda’s, pistachenoten en wijn. DHA krijg je binnen via haring, forel, makreel, zalm, sardines en zeewier. Enkelvoudige onverzadigde vetten zijn ook belangrijk voor het aanmaken van dopamine. Deze vetten zitten in avocado’s, koolzaadolie, noten, olijfolie en pinda-olie.

EET JE HERSENCELLEN GEZOND!

Om je hersencellen zitten celmembranen en die bestaan voornamelijk uit vet. De celmembranen nemen voeding op en communiceren met elkaar. Door onverzadigde vetten te eten, blijven de celmembranen soepel en optimaal werken. Wanneer je dagelijks Omega 3 vetzuren binnen krijgt, zal dit de aanmaak van het stresshormoon cortisol verminderen. Omega 3 vetzuren zitten in vette vis, walnoten, lijn- en chiazaadjes en groene groente.

TIP!

Let op: Ben je vegetariër of vegan, neem dan geen visvervangers om je omega 3 vetzuren binnen te krijgen. Die zitten daar namelijk niet in!

Eet je gelukkig!

Succes!

Lien

OOK INTERESSANT

Kijk elke dag naar nieuwe tips & tricks in de triatlon community!

OMDAT JE HET WAARD BENT!