DYNAMISCHE DONDERDAG

SPORTMET

DOUCHE JIJ KOUD AF?

Douchen doen we allemaal en zeker nadat we hebben gesport. Je spoelt het zweet er af en je zorgt dat je lichaam even mag genieten van een lekkere, warme douchestraal. Ook na het zwemmen in het zwembad stappen we maar al te graag onder de douche en spoelen het chloor van het lichaam af. Lekker douchen levert zeker een bijdrage aan de zorg voor je lichaam en je fitheid. Warme douchestralen zijn goed voor je, maar koude nog beter. Douche jij je al koud af? Triatleten hebben een extra reden om hiermee te gaan beginnen!

KOUD DOUCHEN

Koud douchen is niet echt iets dat we graag doen, behalve na het zweten in de sauna. Koud afdouchen, dat doen meer mensen. En dan heb je nog mensen die helemaal in een koud bad of zelfs een ijsbad stappen. Wat doet koud water nu met je lichaam en wanneer is dit zeker aan te raden om dit te doen?

DE VOORDELEN

Lien in een ijsbad

Lien in een ijsbad georganiseerd door  
365 dagen succesvol

WANNEER GA JE DIT DOEN?

Om het meeste uit het koude afdouchen te halen, zou je dit 's morgens wanneer je een douche neemt doen. Dus eerst zet je de temperatuur op lekker warm en was je je lichaam. Wanneer je klaar bent, zet je de douche nog even helemaal op koud.

Doe je dit voor het eerst, dan raad ik aan om alleen met je (onder)benen en voeten te beginnen en wanneer je dit vaker doet steeds meer lichaam mee te pakken. Ga eerst voor 30 seconden en bouw dit uit over meerdere weken tot 2 minuten. Focus op een diepe buikademhaling.

EXTRA REDEN VOOR TRIATLETEN!

Triatleten die in de zomer weer in open water gaan zwemmen, hebben er baat bij om koud af te douchen. Het kost tijd om te wennen aan het koude water in de douche. Wanneer je weer in open water gaat trainen, dan heb je echt minder last van het koude water uit de plas of de zee. De kou heeft echt minder effect op je lichaam, wanneer deze er al aan gewend is geraakt.

GEBLESSEERD OF SPIERPIJN?

De afwisseling van warm naar koud, zorgt voor een snellere doorbloeding. Dat resulteert in een sneller herstel. Het helpt nog beter als je meerdere keren per dag zorgt dat de getroffen plek op het lichaam afwisselt van warm naar 2 minuten koud.

Succes,

Lien

OOK INTERESSANT

Kijk elke dag naar nieuwe tips & tricks in de triatlon community!

BRR...MAG IK MIJN DEKBED AAN?