TECHNIEK

Borstcrawl Beenslag Problemen

De borstcrawl beenslag is zeker niet de favoriet van de meeste triatleten. Er zijn atleten die niet precies weten wat ze doen met de benen wanneer ze borstcrawl zwemmen. Alsof de benen een eigen willetje hebben of ze slepen maar achter je aan. Ik heb al eerder een stuk geschreven over zwemmen met hardloopvoeten, waarin tips worden gegeven hoe je je voeten kunt positioneren. Nu ga ik me wagen aan een uitleg over hoe je je borstcrawl beenslag techniek kan verbeteren door de ‘probleemgevallen’ te bespreken.

Allereerst wil ik opmerken dat er verschillende ‘problemen’ worden ervaart bij de borstcrawl beenslag. Het kunnen hangende benen zijn, die naar de bodem willen zinken. Of je hebt je benen wel achter je liggen, alleen bewegen deze als soort slang van links naar rechts. Je kunt simpelweg het idee hebben dat ze totaal geen nut hebben in de vorm van het maken van enige snelheid naar voren. Je hebt de onder de trainers wel bekende fietsbeenslag. En dan heb je nog een categorie die af en toe een grote of kleine beenslag maken, waardoor je als trainer het idee hebt dat de atleet zomaar wat doet. Opeens zie je allemaal spetters ter hoogte van het plafond bijvoorbeeld.

Al deze ‘problemen’ met de borstcrawl beenslag heb ik hieronder op een rijtje gezet met een uitleg over mogelijke manier ter verbetering van de beenslag.

HANGENDE BENEN

Als ik even zo vrij mag zijn om heel generaliserend te zijn, dan komen hangende benen vooral bij mannen vaak voor. Dat heeft te maken met de anatomy van het lichaam. Vrouwen hebben (meestal) het zwaartepunt ergens anders liggen, waardoor het makkelijker is om de benen omhoog te houden. Het kost dan minder moeite om het lichaam in een horizontale positie te leggen in het water. Hier eindigt de generalisatie. Wat kun je hier nou aan doen?

Je kunt ervoor zorgen dat je je lichaam op een bepaalde manier sterk maakt, waardoor je rug-, buik- en bekkenspieren samen werken om je benen omhoog te houden. Dat is de vertaling als de trainer / coach naar je roept: “navel naar achteren drukken en doen alsof je een muntje tussen je billen vasthoudt.” Duidelijker kan het niet toch?

Let ook eens op de positie van je hoofd. Heb je deze al heel diep liggen? Of juist veel te ondiep. Ja, ik heb het echt over de hoofdpositie als een oorzaak voor hangende benen. Bedenk dat hoe hoger je hoofd ligt, des te lager je benen. Dan ga ik er wel van uit dat je lichaam een mooie horizontale lijn heeft wanneer je borstcrawl doet. Wanneer je je hoofd steeds hoger tilt, kom je op een bepaald moment op een punt dat je lichaam zich rechtop wil gaan zetten. Dat is echt niet handig, maar wel leuk om uit te vinden op welk punt dat is. 

Wat je ook kunt doen is harder zwemmen. Doordat je meer snelheid hebt, zullen je benen omhoog gedrukt worden door het water. Wat fijn dat het water je helpt je ‘probleem’ op te lossen. Zo mooi kan zwemmen zijn!

Hangende benen bij de borstcrawl

DE BENENSLANG

Bij de benenslang slingeren de benen van links en naar rechts achter de atleet aan. Test eerst hoe je beenslag is als je alleen de beenslag doet. Dus als je met een plank, in positie 11 of in stroomlijn je focus op de beenslag hebt. Mocht je hebben ontdekt dat je  juist goed vooruit komt en al enige snelheid met je beenslag kunt genereren, dan is mijn advies om echt iets aan de benenslang werken, zodat je er ook profijt van kan hebben tijdens het zwemmen van de hele borstcrawl slag. 

Je kunt dit doen door op je algehele ligging te letten en dan voornamelijk op je hoofd bij het ademhalen of let op je insteek. Het kan zijn dat je met ademen je hoofd niet alleen draait, maar ook mee beweegt naar links en / of naar rechts. Dat zorgt ervoor dat je lichaam achter je hoofd aan wil gaan en dus niet optimaal voorwaarts. 

Het kan ook liggen aan waar je je hand insteekt in het water. Steek je je hand ver voor je hoofd in, dan trekt je arm je in die richting en volgt je lichaam je arm, waardoor je benen ook van links en naar rechts gaat. Let dus goed op of dit gebeurt en zorg dat je je hand in het verlengde tussen je oor en je schouder insteekt.

Vind uit wat werkt voor jou om dit te verbeteren. Ik kan je wel zeggen en misschien heb je die conclusie zelf al getrokken uit de tekst, dat als je borstcrawl beenslag een benenslang is, dan haal je er zeker niet veel snelheid uit. Je verplaatst je door elke keer diagonaal met je benen te zwemmen. Rechtdoor is echt de snellere weg.

NUTTELOZE BEENSLAG

Atleten die het gevoel hebben dat ze niet vooruit komen als ze de beenslag doen, besteden vaak ook niet veel tijd hieraan. Meestal vinden deze atleten waarderen een beenslag training dan ook wat minder, dan mensen met een goede beenslag. Dit kunnen ook mensen zijn die zwemmen met de benenslang of met hardloopvoeten. Er zijn er ook een paar die simpelweg weinig snelheid genereren uit hun beenslag.

Je kunt je benen sterker maken en trainen om het tempo versnellen door oefeningen te doen. Er zijn genoeg oefeningen te vinden en sowieso maken fietsen en hardlopen je benen ook zeker sterker en hierbij train je je benen ook op tempo.

Heb je dan nog steeds een nutteloze beenslag, kijk dan eens of je je beenslag niet te groot maakt of vanuit je knieën. Atleten die niet uit de zwemsport komen zijn gewend om hun beenslag groter te maken naarmate ze harder willen zwemmen. Probeer dat eens andersom te doen door juist sneller en kleiner de borstcrawl beenslag uit te voeren. 

Daarnaast is het van belang om vanuit je rug- en bekkenspieren, dus vanuit je heupen, je beenslag in te zetten. Dit betekent dat je je benen recht houdt (niet op slot) en je knieën dus niet opgetrokken worden om een fietsbeweging te maken. 

FIETSBEENSLAG

Fietsen in het water, dat doen ze bij aqua aerobics geloof ik en natuurlijk bij aquaspinning met een fiets in het water. Ik heb een blog geschreven over technische groei en daarin staat dat als je je uitstekende lichaamsdelen zoveel mogelijk beperkt, dat je dan ook minder weerstand hebt van het water. Als je een fietsbeweging maakt met je benen, dan komt in eerste instantie al je bovenbeen en je knie naar voren, waardoor je inderdaad extra weerstand creëert. 

En nadat je bovenbeen en knie naar voren zijn gekomen, maak je een beenslag alleen met je onderbenen. Dat is maar een klein stukje van je been. Stel je voor dat je bij de kracht die je zet, je hele been gebruikt. Dan zou je dus in theorie meer kracht kunnen zetten om snelheid te genereren. Logisch toch?

BEENSLAG MET EIGEN WILLETJE

Soms zie je niet alleen dat de atleet een eigen willetje heeft, maar ook zijn of haar beenslag. Als het gaat om een triatleet dan kunnen de toeschouwers diegene makkelijker herkennen tussen alle andere deelnemers. Je ziet dan opeens een hoop spetters een meter omhoog gaan. Heel handig dus voor het publiek! Mijn mening is dat het meestal niet optimaal is om met een beenslag met een eigen willetje te zwemmen en toch kan het voor een paar unieke atleten juist een soort ritme bevatten, waardoor ze er wel profijt van hebben. 

Aan de trainer is het dus goed om niet meteen een oordeel te vellen, maar te analyseren of het voor de atleet een punt kan zijn om aan te werken of juist niet en op welke manier. Als het niet voordelig is, dan zijn daar andere oefeningen voor dan als het wel in je voordeel werkt. Communiceer hierover en bepaal of het een focuspunt gaat zijn.

Let op als de ‘aparte’ beenslag gebeurt tijdens het ademhalen. Het is helemaal niet erg om een beetje verlies in snelheid te compenseren met een goede beenslag op dat moment. Heeft het effect of juist niet? Analyseer dit op verschillende snelheden en bespreek dat met elkaar. 

Welke beenslag heb jij?

SUCCES!

Lien

OOK INTERESSANT

FOCUS IS KRACHT