STRATEGIE ZONDAG

SPORTMET

HEB JIJ JE WEDSTRIJDSTRATEGIE AL BEPAALD?

Wedstrijdstrategie? Bepaal je nu al je wedstrijdstrategie dan? Dat kan handig zijn, omdat je daar dan ook gericht op kan trainen. Wanneer je een beeld hebt van hoe je je wedstrijd wil gaan doen, kun je daar ook rekening mee houden in je trainingsprogramma. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om uit te blinken in het onderdeel waar jij het beste in bent. Of je zorgt voor een gelijkmatige verdeling of iets super verrassende strategie. Ook een persoonlijke strategie kan heel nuttig zijn. Heb jij je wedstrijdstrategie al bepaald? Hieronder geef ik een voorbeelden van verschillende wedstrijdstrategie├źn ter inspiratie.

WEDSTRIJDSTRATEGIE ZWEMMEN

Een voorbeeld van een wedstrijdstrategie voor triatlon is dat je wil uitblinken in het onderdeel waarin je het beste bent. Wanneer dit het zwemmen is, dan wil je bij de eerste groep het water uit komen. Hoe ga je dit doen? Ga je alle kilometers op kop zwemmen? Wanneer dit het geval is, dan zul je dat ook in je trainingsprogramma moeten opnemen. Vanaf het begin op kop willen liggen, betekent sprinten naar de boei en misschien een stuk verder om alle andere atleten af te schudden. Je gaat gericht trainen door bijvoorbeeld meer op op race-pace zwemmen en daarbij veel op je voeten worden getikt door je mede atleten. Dat hoort er allemaal bij! En dan blijven er nog vragen over voor je. Wat doe je als iemand je inhaalt? Ga je dan toch lekker in zijn of haar benen hangen?

WEDSTRIJDSTRATEGIE WIELRENNEN

Een ander voorbeeld is dat je keihard gaat fietsen. Dat betekent dat je veel meer kilometers op de fiets gaat maken in een mooie tijdrithouding en je fiets zo afstelt dat je het aantal kilometers in de wedstrijd makkelijk op de racefiets kan zitten. Je traint je benen in de krachttraining en je flexibiliteit in je bovenlichaam en je nek. Je kunt trainingsbuddy's die iets harder fietsen, vragen of je in het wiel mag hangen om op deze manier te wennen aan grotere snelheden ook in de bochten. Misschien train je ook wel om weg te kunnen fietsen uit een groep. Daarvoor heb je allemaal andere aspecten te trainen.

WEDSTRIJDSTRATEGIE HARDLOPEN

Het zwemmen gaat je redelijk af, het wielrennen ook, maar je zet alles in op het hardlopen. Op het eind van de race ga je als een speer een inhaalrace beginnen met het hardlopen. Deze wedstrijdstrategie is mentaal in het begin ook zwaar er vanuit gaan dat je bij het zwemmen en het wielrennen wordt ingehaald. Geef niet op! Jouw race moet nog beginnen. Om dit te trainen zul je echt na het wielrennen vaker gaan hardlopen om te wennen aan de overgang. Ook zul je je ademhaling trainen om die tijdens het hardlopen wat te kunnen versnellen, zonder dat je een moe gevoel krijgt. Je lichaam is moe en je zult toch echt focus moeten hebben op je hardlooptechniek. Train dit ook!

WEDSTRIJDSTRATEGIE PERSOONLIJK DOEL

Natuurlijk is voor iedere atleet een wedstrijd niet hetzelfde. De een wil winnen en de ander vindt het al fijn om te finishen. Een persoonlijk doel kan dus zijn om je eigen race te doen en niet veel van anderen aan te trekken. Train dan ook met andere mensen en zorg dat je op dat moment gefocust blijft op hoe het bij jou gaat. Geef dan niet toe aan de testosteron om toch in de training even tegen je buddy te racen, maar blijf bij jezelf. Je kunt echt allerlei persoonlijke doelen kiezen van genieten van de omgeving tot het 'ergste' onderdeel zo goed mogelijk doorkomen.

WEDSTRIJDSTRATEGIE MET EEN VERRASSING

De verrassing is iets wat je concurrent niet gaat verwachten. Misschien toch die eindsprint of die snelle wissel. Om het een verrassing te laten zijn, zul je deze echt beter zelf kunnen invullen!

Heb jij je wedstrijdstrategie al bepaald?

Succes!

Lien

OOK INTERESSANT

Kijk elke dag naar nieuwe tips & tricks in de triatlon community!

TRAIN GERICHT, DAT IS MINDER WERK