Navigeren kun je leren!

SKILL

Navigeren kun je leren

Je kunt weer lekker gaan zwemmen in je wetsuit in een zwemvijver in de buurt. Heerlijk met alle natuur om je heen! Je loopt voorzichtig het water in om een beetje te kunnen wennen aan de temperatuur aan je voeten en water in je wetsuit te laten. Je voelt of je wetsuit goed zit, je doet je zwemboei naar achteren, trekt je zwemcap over je oren en zet je brilletje op. Je bent klaar om te gaan zwemmen, maar waar ga je naartoe?

Bij een zwemvijver zijn genoeg navigatiepunten te vinden waar je naartoe kunt zwemmen, zoals prullenbakken, bordjes, bomen, bankjes. Soms is er een kleine ponton of je kunt naar een hoek in de oever zwemmen. Je begint borstcrawl te zwemmen in de richting van je gekozen navigatiepunt. Waar kan je dan op letten? 

Hieronder geef ik voor elk niveau een oefening, zodat je dat kan gaan trainen*. 

*Ik ga er vanuit dat je borstcrawl zwemt en dat je dan elke derde slag adem haalt.

 

ABSOLUTE BEGINNER

Wissel 10 slagen borstcrawl af met 1 schoolslag, totdat je bij je gekozen punt bent. Bij de schoolslag kijk je of je de goede kant nog op zwemt en stuur je bij als dat nodig is.

BEGINNER

Vind het ritme waarin je kunt gaan kijken om te navigeren. In een training geef ik vaak het advies om borstcrawl te zwemmen door ‘kijk, slag, adem’ uit te voeren. Het helpt ook om dat te blijven herhalen in je hoofd. Bij de eerste slag kijk je naar voren, naar je navigatiepunt. Alleen je ogen (zwembril) komt dan boven het water). De tweede slag is een gewone borstcrawlslag, waarbij je hoofd in het water is en bij de derde slag haal je adem zoals je dit normaal ook doet. Even oefenen en je kunt dit ritme aanhouden!

GEMIDDELDE ZWEMMER

Kijk, slag, adem heb je onder de knie (zie oefening bij beginner). Je hebt waarschijnlijk ook al door dat je niet elke 3 slagen hoeft te kijken om zo recht mogelijk op je doel af te zwemmen. Je kunt gaan oefenen om elke 9 slagen te gaan kijken en als dit lukt, dan kun je oefenen met 12 en 15 slagen. Vind uit wat jij prettig vindt!

GEVORDERDE

Nu wordt het tijd om het navigeren echt te optimaliseren op detail. Je ligging verandert bij het navigeren het meest. Dus nu is het van belang dat op het moment dat je gaat navigeren, dat je je hoofd precies hoog genoeg optilt. Alleen (de bovenste tweederde van) je zwembril komt boven het water uit. Op datzelfde moment maak je nog steeds een goede borstcrawl armslag en het ligt aan je type borstcrawl of je op dit moment ook je beenslag extra bijzet (vraag dat aan je trainer). Train om zo min mogelijk energie te besteden aan het compenseren van je ligging tijdens het navigeren.

VER GEVORDERDE

Optimaliseren, optimaliseren, optimaliseren op de details en daar kun je een trainer goed bij gebruiken. De trainer heeft goed zicht op jouw borstcrawlslag, tempo, ademhaling, krachtverdeling (ook binnen je slagen) en of je de snelste weg hebt gekozen naar je navigatiepunt (door stroming kan dit anders zijn). Strategie bepaling in het navigeren is ook een onderdeel: Navigeer je alleen op je voorganger of kijk je zelf ook waar je naartoe zwemt?

Trainen in open water is weer heel anders dan in een zwembad. Navigeren is een van de skills die je in je trainingen kan opnemen. 

Zwem in open water het liefst met z’n tweeën of met meer mensen. Draag een opvallende zwemcap (wit of gekleurd) en het maak het nog veiliger door met een zwemboei om te zwemmen. Niet alleen voor de zichtbaarheid, maar ook als je kramp krijgt of vermoeid raakt is het handig om daarop uit te rusten.

KOOP JE ZWEMBOEI VIA DEZE LINK:

TIP! Wanneer het water koud is, doe dan twee zwemcaps over elkaar!

Wat heb jij nog te trainen?

SUCCES!

Lien

OOK INTERESSANT

SOMS WIN JE, SOMS VERLIES JE. GROEIEN KAN ALTIJD!